fredag 15. april 2016

Helt like, et lite tips

Å få to ermer eller ben like er en ting jeg synes er viktig ved strikking. Flere jeg har hjulpet igang med strikking har ofte stoppet litt opp ved hvordan få dette til. Der står gjerne at en skal felle/øke hver 2cm eller hver 6omg, jeg ønsker at begge ermene skal felles/økes helt likt slik at de blir identiske. For å oppnå dette bruker jeg en merketråd. Tenkte jeg skulle vise noen bilder av dette enkle knepet som gjør at en uten problem får to like ermer.

Ved dette tilfellet skal jeg felle hver 2cm og det fant jeg ut ble hver 6 omg, jeg strikker da 5 omg, hvor mange omg en har strikket kan en telle som vist på bilde over. 5 streker = 5 omg

.
Jeg fletter så inn merketråden og tar tråden som strikkes med over. Denne omg feller jeg det jeg skal.

Så tar jeg merketråden tilbake til fremsiden og fortsetter å strikke fe nye omg før jeg gjentar felling. Merkingen vil se ut som bilde under, der tråden er festet i arbeidet har en felt/økt, en kan da også lett telle hvor mange en er kommet til. For mange er nok dette kjent kunnskap, men håper det kan hjelpe noen.

Her strikkes det på nye prosjekter, marius genserne er ferdig og til vask! Det gikk overraskende "fort" så nå håper jeg bare de passer til mottakerne. 

Stine

4 kommentarer:

  1. Praktisk måte! Jeg bruker den samme, og skrev et innlegg om det i bloggen min i fjor høst. Men jeg bruker samtidig maskemarkører som jeg setter oppover ermer og ben, jeg, sånn at jeg dobbelsjekker! Må være på den sikre siden, for det er jo så kjedelig å få det ulikt og måtte rekke opp igjen!
    God helg til deg!

    SvarSlett
  2. Smart! Skal ta meg bryet med å prøve dette neste gang jeg strikker ermer. Det går som oftest bra likevel, men dette er jo bankers.

    Riktig god helg! Her venter vaskebøtta......

    Klem

    SvarSlett
  3. Flott tips. Slik gjør jeg og, i tillegg strikker jeg også alltid med magic loop for sikkerhetsskyld. :-)