mandag 4. april 2016

Helt enkelt Fana


Fana, et ord som i min verden har flere betydninger. Et ord mye hørt i oppveksten, et hverdagsord som brukes gjerne i sammensetning til et annet. Fanajente, Fanabydel, Fanansnobb, Fanastril, Fanajakke. Det siste skulle det ta lang tid før jeg tok et nærmere bekjentskap til, Fanajakken, et klassisk mønster som jeg følte måtte bli strikket, fordi det er fint, men også for å ha "strikket det".


Første stoppen mot en Fanajakke var knapper, synes slike jakker løftes et hakk med knappene. Når de perfekteknappene ble laget av May Helen måtte det bli en fanajakke, myntknapper kan kjøper her Jakken er strikket ett oppskrift fra nøstebarna, 6mnd i vidde og 1år i lengde, den kunne vært enda smalere. Strikket i newzealand lammeull  og blackhill høylandsull (90gram).


Jeg valgte å kutte rutene i mønsteret, litt for smaksskyld og litt fordi ermene til slike små ikke er så lange. Jakken er relativt rask strikket i så liten størrelse, men siden symaskinen fortsatt er nedpakket tok monteringen lang tid, den tok så lang tid at jeg tilslutt heklet hull til ermene. Heklingen gikk helt fint hadde det ikke vært for mønster delen, der ble det noen tråder som måtte festes før ermene kunne bli sydd i. Konklusjon, enklere mønster /ensfarget kan en godt bruke heklemetoden også til ermer!


Stine


7 kommentarer:

  1. Skjønn unge i fin Fanakofte!

    SvarSlett
  2. Fine, både ungen og jakka :)

    SvarSlett
  3. Sååå søte bilder... deilig. Fantastisk var Fanakofte, nydelig garnet og super knapper.
    Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  4. Så utrolig herlige bilder og en flott jakke. Knappene er så spesielle!!! Flott arbeid, og veldig lurt å kutte rutemønsteret på ermene :-)

    SvarSlett
  5. Fanagenseren er fin. Jeg har også tenkt at jeg må strikke den en dag, men det er så mange mer spennende mønster som havner foran i køen. Jeg har hørt før at Nøstebarns oppskrifter er litt korte og brede, så jeg pleier alltid å legge på noen cm i lengden.

    SvarSlett
  6. Fanamønsteret er så fiiint!! Jakken ble veldig fin i fargene du har valgt:) En jakke/genser står på listen min også...;)

    SvarSlett
  7. Helt enkelt - nydelig jakke! :) Tidløs og flott jakke. Blir ikke lei Fanamønsteret. Har aldri strikket det selv, men hadde ei flink farmor som sørget for at alle barnabarna hadde Fanastrikk :)

    Skjønn snuppe, vokser til :D

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...