mandag 28. mars 2016

Nedtelling, advarsel om nerding!

Småbarn og tidspress-strikking er ingen god kombinasjon. Kjenner organisatoren i meg nesten (les har begynt) å tenke ut hvor mange gram garn en må strikke per dag frem til konfirmasjonene. Jeg er heldigvis ikke helt sprø, enda, kalkulatoren er ikke tatt frem for å  regne nøyaktig. MEN skal en tenke litt høyt, en damegenser er ca 500-550 gram i smart/karisma tykkelse. Her snakker vi 11 nøster x 2 gensere = 22 nøster, ok det her er nerding, men strikker en et nøste per dag er det 22 dager. Kjenner strikkeren i meg grøsser, men dette blir bra! Jeg lover dette blir bra!


For strikking er litt nerding, men må egentlig være litt nerd for å strikke. Eller, følger en et mønster, bruker det garnet som er anbefalt og er heldig å ha samme strikkefasthet som det står, da trenger man ikke nerding. Er man den som ofte (les alltid (nesten) ) skifter ut garn, ikke bare til en annen type med samme løpelende, men  gjerne til noe helt annet, da DA trenger man å være over middels glad i litt nerding.


Jeg elsker slikt! For strikking er akkurat det for meg, gleden av å velge akkurat det garnet en måtte ønske å gjøre oppskriftene litt til sine egne. Nå høres jeg helt vill ut, sannheten er at jeg som oftes eg ganske så nære i strikkefasthet og følger som oftest nesten hele oppskriften. MEN jeg liker iallefall tanken, og gleder meg over at de ti timene i uken med matte i et år ikke var forgjeves. Takk til han som lærte meg alt for mye om at for mye jeg ikke kommer til å bruke noen sinne, men matte i strikking er flittig i bruk, tror han hadde vært stolt.


Stine

14 kommentarer:

  1. Hehe...jeg likte aldri matte, jeg fikk det rett og slett ikke til! Men noe må ha satt seg, og det brukes flittig når jeg strikker. Jeg liker å være litt nerd jeg...;)
    Jeg heier på deg Stine! Du har jo kommet veldig langt på den ene genseren da! Tenker du kommer i mål jeg:) Da det går litt trått må du oppdatere blogg/insta så kan vi heie litt på deg. Heiing hjelper veldig på motivasjonen! Superfine gaver forresten!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Snill du er som vil heie :) Så langt funker dobbelt strikkingen min utmerket, ikke blitt lei enda. Det vokser litt her og der og rykker ikke helt tilbake til start når noe er ferdig. Kanskje på slutten blir det drøye masker hehe

      Slett
  2. Jeg er veldig glad for å ha en hobby jeg kan ha så mye glede av, og stadig lære nye ting av! Og som en bonus får ungene varme klær :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Strikking er en flott hobby, enda kjekkere er det at jeg begynte før det var kult ;) Blitt mer og mer glad i å strikke gaver med årene, ikke det at ungene fryser med det første *kremt*

      Slett
  3. Strikkenerding er gøy! Jeg krysser fingrene for deg - og for at du får strikket et nøste om dagen :D

    SvarSlett
  4. Liker godt strikke-nerding, og kjenner jeg kan bli litt småfornærmet om folk ikke skriver all info på Ravelry om sine prosjekter. Altså pinnene, garn, str, og gjerne hva som var bra/ikke bra underveis. Men vet ikke om jeg er like flink selv... Prøver i allefall i bloggen min!

    SvarSlett
  5. Alltid spennende å se om man har nok.... Happy Knitting!

    SvarSlett
  6. Mattekunnskaper kommer godt med når man skal strikke, ja :) Men 22 nøster på 22 dager? Oi... Det høres heftig ut.

    SvarSlett
  7. Du blir nok ferdig, forhåpentligvis uten alt for høye skuldre.
    Regner med det er litt mer enn 22 dager til konfirmasjon?
    Samme farge på begge, bare motsatt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja heldigvis mer enn 22 dager, men greier ikke et nøste om dagen med to små, men ser bra ut så langt :) Nei en er vinrød og hvit, andre er grå, hvit og militærgrønn

      Slett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. SÅ sant! Kuleramma er viktig i strikking!
    Ett nøste om dagen i den tykkelsen, bør ikke være noe problem! Stå på og lykke til!

    SvarSlett
  10. Litt av et prosjekt - håper det går unna med deg :) Nærmer seg konfirmasjoner. Skal børste støv av kortlagingshobbyen min og slå til med 3 større kort plutselig - alle til samme dag... Best under press ^_^

    Håper du rekker å kose deg med strikkingen - og småtroll og alt som hører med. Herlig, men travel tid :D

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...