onsdag 1. juli 2015

Alpakka silk, tja..


Tusen takk for gratulasjonene :) Vi stor koser oss med den nye ulldotten vår.

Før lillesøsteren ble født fikk ullpappaen tips av tanten, som tilfeldigvis jobber på garnbutikken, om at hefte jeg ventet på var kommet inn og gikk sammen med 2åringen og kjøpte det og 3nøster alpakka silk fra sandnes garn. Koselig å komme hjem fra jobb til!


I heftet smårollinger 1504 er kjolen hun hadde på to års dagen, strikket i 2 trådsgarn, men hva skulle jeg gjøre med disse nøstene i alpakka silk? I heftet er det mye små strikk og siden det er kjekt med noen små prosjekter å fylle lagere garderoben til ulldotten med satte jeg i gang med en siderompa shorts fra samme heftet. Det gikk bare små 54 gram til en shorts i 0-3 mnd så noe lite til må på pinnene i dette garnet.


Dommen på garnet, tja, det gir et mykt resultat men syntes det var veldig glatt å strikke med. Jeg brukte metall pinner siden den strikkes på pinne nr 3, muligens det er bedre å strikke med bambus? Noen som har erfaring?

Stine

7 kommentarer:

  1. Alpakka silken er veldig fin til luer, både til små og store hoder. Spesielt de som synes ull klør har likt den. Og joda, bambus er nok bedre enn metallpinner.

    SvarSlett
  2. Søt liten shorts! Jeg strikker med alpakka silke for første gang nå. Bruker trepinnene fra knitpro og syns strikkingen går veldig fint. Vet ikke om jeg kommer til å strikke så mye av garnet fremover, men det må testes ut. Det passet veldig godt til babyteppet jeg holder på med nå :)

    SvarSlett
  3. Jeg strikker Lillies top (fra Babystrik på pinde nr. 3) i alpakka silk nå, på trepinner, og synes det går helt fint. Men ja, det er litt glatt. Synes det har en veldig fin glans, og er veldig mykt og godt. Kjempefin shorts da, blir sikkert sval og god på varme dager:-)

    SvarSlett
  4. Jeg liker garnet godt, det er veldig mykt og har så fint skinn. Men jeg liker ikke metallpinner, strikker alltid med knitpro eller helst cubics ;-) Gratulerer med ulldotten! Jeg skal også ha en liten ulldott i oktober, som heldigvis trenger mye ull (første ulldott var sommerbarn). Tenkte å strikke omslagsbodyen du har strikket, men jeg vil gjerne høre hva du syns om størrelsen? Har hørt mange si at den er veldig liten - har du strikket str. nyfødt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg strikket minste størrelsen og gjorde den litt mindre og den passet perfekt, litt lang på armene akkurat på sykehuset. Vil tro minsten vil kunne bruke den en mnd eller to, men jeg ønsket en boddy som ikke var så stor i begynnelsen. Den jeg strikket til toåringen var i baby merino og på pinne 3 og den brukte hun lenge :) Men er no litt hvor store barn en får, minsten var 3kg og 50cm så ikke største knøttet :) Håper du ble litt klokere.

      Slett
  5. Nydelig shorts! Og gratulerer med ulldotten! Jeg ville prøvd bambuspinner og hvis garnet er glatt å strikke med. Ikke så mye erfaring med det selv, men jeg har ofte hørt andre si akkurat det.

    SvarSlett
  6. Fin! Jeg strikket med alpakkasilke på Knitpro trepinner. Synes det gikk greit utenom at jeg slet litt med å få det jevnt i begynnelsen.

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...