torsdag 23. april 2015

Bomullstrikk

Ene filletante jenten min er blitt 3 hele år og jeg har lenge gått og lurt på om jeg skulle strikke noe til henne. Først la jeg det litt på vent ettersom jeg holdt på å strikke bursdagskjole til egen 2åring. Jeg hadde egentlig ikke tenkt på å strikke noe helt til jeg åpnet esken med garn som står lagret vekk (heldigvis ikke lengre enn at jeg nå får tak i den igjen), første posen jeg tok opp inneholdt godt lagrede nøster med drops Cotton light og tanken slo meg, stripete t-skjorte til 3åringen måtte til.

Elsker slike dykk der en egentlig ikke vet hva en ser etter og kommer opp med ny strikkemotivasjon og mye glede. De andre prosjektene fikk seg en pause siden jeg allerede var på overtid med denne gaven. Med pinne 3,5, passe tykt garn og korte ermer går det heldigvis ganske så raskt selv i en størrelse 4år.

Mønsteret er fra boken "strikk til smårollinger". Men jeg endret litt på mønsteret, t-skjorte oppskriften er med bestefarknepping fremme, dette synes jeg var litt "guttete". T-skjorte modellen for jente er med knepping på skulderen, men med mye tynnere garn, så jeg valgte å strikke "guttemodellen" og heller flytte kneppingen til siden. En ganske enkel justering hvis en har strikket litt fra før.

3 knapper fra ebay lageret mitt, måtte bli en hallo kitty knapp på toppen til denne lille divaen. Dette blir plagg #3 av gamlenøster prosjektet mitt og garnlageret er 159 gram lettere enn det var. Lurer på om jeg har nok til en t-skjorte til egen frøken også for garndommen er ikke så ille. Dette er faktisk et bomullsgarn jeg har likt å strikke med, minner veldig om merinoull.

Stine

10 kommentarer:

  1. Den var kjempefin og jeg likte fargene skikkelig godt, herlig!
    Dette er nok en presang som kommer til å falle i smak :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har allerede fått vært med i barnehagen og var godkjent av frøkenen så satser på det blir brukt :)

      Slett
  2. Veldig fin! Fint med tips om brukbare bomullsgarn. Det er ikke det jeg strikker mest i, men 3-åringen min er så varm av seg. Så i sommer må det bomullsgarn til.

    SvarSlett
  3. Så fint med striper, og så fine fargar :) Vil tru den fell i smak. God helg.

    SvarSlett
  4. Vettu, den var altså bare rålekker! Nydelig fargevalg og jevnt og pent strikket :)

    SvarSlett
  5. Så fin den ble! Jeg har visst også noe bomullsgarn liggende, som definitivt kunne blitt til en liten sommertopp (eller to, eller tre...).

    SvarSlett
  6. Denne vart skikkelig jentete og fin! Trur eg skal begynne å strikke meir med bomullsgarn! ;)

    SvarSlett
  7. Denne var jo veldig fin! Kjekt med hjemmestrikkede gaver:) Og deilig med garnslanking slik at det blir plass til nytt garn;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja plass til nytt garn er ikke det grunnen for all garnslanking ;)

      Slett
  8. For en nydelig og sommerlig trøye! Kan tenke meg at denne faller i smak:-)