onsdag 8. april 2015

Barnehageluen

For ikke så lenge siden kom det en kommentar i barnehagen om at nå var det så mange unger uten tynnere luer i korgene sine. Kommentaren fikk meg til å tenke at ullfrøkenen trenger en barnehagelue til, ok strengt tatt så trenger hun ikke det, men jeg fikk lyst til å strikke en.

Jeg ønsket en passetykk lue med klaffer og knyting, i boken strikk til smårollinger har de en lue som passer alle ønsker og i tillegg har jeg ikke prøvd mønsteret før. Strikket i merino extra fine fra drops på pinne nr 3 (54gram) gir det en passe tykk og stabil lue. Dette garnet føler jeg siger fort som luegarn hvis det strikkes på tykkere pinner. Strikket størrelse to år og den ble litt kort for jeg hadde ikke tenkt å utfordre hekleferdighetene, det var bare å hekle i vei. En heklekant senere og luen sitter som et skudd på toåringen.

Den er allerede blitt prøvd flere ganger og toåringen velger gjerne denne luen når hun skal ut. At den har en navneknapp på øker vel lysten til å bruke den enda mer. Kan absolutt anbefale mønsteret til barnehageluer, har enda ikke trengt å justere på den og sitter godt over ørene.

Stine

8 kommentarer:

  1. Så flott den var! Jeg skulle også ha ordnet ny lue til han på snart to år, for nå begynner den han har å bli litt vel kort i nakken. Elsker passformen på denne. Ja, og knappen, selvfølgelig! :)

    SvarSlett
  2. Takk for tips! Barnehageluer som sitter godt over ørene er alltid mangelvare. Denne så kjempefin ut!

    SvarSlett
  3. Fin barnehagelue. Jeg leter alltid etter lue med øreklaffer fordi ørebetendelse er godt kjent i huset!

    SvarSlett
  4. Flott lue! Herlig med barnehagetips som inneholder både oppskrift og garntips:)

    SvarSlett
  5. Kjempefin lue, nå blir nok barnehave ansatte fornøyde også :)

    SvarSlett
  6. Søt lue. Tynn ull er det aller beste å bruke på våren (og ellers på året, for den saks skyld), akkurat passe varmt :)

    SvarSlett
  7. Så søt!
    Det er ikke alltid det vi strikker er absolutt nødvendig, men gosj så gøy!

    SvarSlett
  8. Kjempefin lue! Takk for tips! 😊