mandag 23. mars 2015

Må-ha strikkedress!

En kan ikke komme utenom disse plaggene en bare må strikke ikke fordi en alltid absolutt vil men fordi en absolutt trenger det. 1åringen har en heldress fra før, denne passer enda, men ettersom høsten var så mild endte det opp med at den var i daglig bruk under parkdressen. Dagligbruk gjorde at jeg så nødvendigheten av å ha to slike ulldresser av praktiske grunner.


Når dress nr to nesten var ferdig fikk hun seg en tykk dress og da var vell egentlig ikke behovet for to ulldressser så stort NOE som gjorde den siste delen av dressen tung å strikke. Egentlig burde den ikke det for når vinteren satte inn var dressen fortsatt i daglig bruk, men da hadde den allerede blitt et slikt hat prosjekt, rart med det.

Dressen er strikket i samme som forrige, ullteppegarn, og etter oppskrift fra nøstebarn boken. Er ikke sånn superfan av ullteppegarnet til gjestal, men når jeg kjøpte inn til forrige røde dress ble det også med nøster til en gutteversjon i brunt og blått (hva tenkte jeg på??) Dressen ble aldri strikket og nøstene ble liggende til nedstøving. Jeg greide ikke å ha hele dressen i slike mørke farger og toner ned stripekaoset med litt gråkanter og må si meg fornøyd med det. Dette er ikke akkurat penklær men bruksklær, og mørke farger er trossalt veldig praktisk mot flekker.


Med et lite jafs ut av garnlageret på 387 gram og gamlenøster har fått nytt liv, ble dette et vellykket prosjekt. Størrelsen er lengden til 3år og bredden til 2år, jeg strikket den ikke høyere i rompen ettersom dette ikke har vært et problem på den første. Knappene er fra et bomkjøp på ebay, hurra for billige knapper, men noen ganger blir det litt bom. En pakke med div knapper der nesten ingen har likt motiv, men de er hvite bak og kan fint brukes feil vei. Den litt observante har allerede fått med seg at knappene ligger med mønsteret opp og at ingen er like. I kaoset syntes jeg det passet seg lik, øverst kroner navneknapp sånn for ekstra stas.


Stine

13 kommentarer:

  1. Flott dress.
    Og vet du, de grå kantene ble helt rett på denne dressen!

    SvarSlett
  2. Det var jo ein kjempeflott stripedress. Vil tru den blir god å ha.

    SvarSlett
  3. De grå kantene stod veldig godt til stripene og gjorde dressen "lettere" syns jeg:) Fin bruksdress :)

    SvarSlett
  4. Slike dresser er fantastiske i barnehagen. Skjønner at du måtte lage en til, og den ble veldig fin. Vi har også en slik dress som er i daglig bruk. Og nå utover våren, med kun regntøy utenpå. Perfekt plagg!

    SvarSlett
  5. Så fin den ble i blått og grått. Det er et deilig vinterplagg.

    SvarSlett
  6. Nydelig farge, sitter å moter meg opp til å begynne på dress nr 4

    SvarSlett
  7. Nydelig farge, sitter å moter meg opp til å begynne på dress nr 4

    SvarSlett
  8. Alltid kjedelig med prosjekter ein føler at ein egentlig ikkje har så lyst til å lage, men må.. Men når det er sagt syns eg du kom veldig godt ut av det med ein kjempefin dress! Liker godt striper og det grå på vrangbordene vart veldig bra! :)

    SvarSlett
  9. Jeg synes fargevalget ditt var helt nydelig, rett og slett! :) og lite er vel mer praktisk enn en god heldress i ull, det er motivasjonen underveis :) god påske til deg og dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja motivasjonen er at de er fantastiske! Allerede brukt en del og blir god å vokse inn i :)

      Slett
  10. Denne likte jeg! Kjempefine farger og veldig søte knapper♡ Er det ikke deilig å ha dressen klar til neste høst og vinter?:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja veldig deilig! Godt me alt som e strikket ;)

      Slett
  11. Så utrolig praktisk med nøstebarndress. Knerten har en i bruk nå og en ny må snart på pinnene. Den er grå, men jeg ser at det er veldig mye finere med striper så det skal det nok bli neste gang:)

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...