søndag 15. februar 2015

Barndomskjolen

I den nye boken "strikk til mamma og mini", som tilfeldigvis ramlet ned i postkassen min i høst, er det en nydelig kjolemodell "barndomskjolen". Den kom rett på den stadig voksende strikkelisten, problemet var bare at jeg ikke fant tre farger som passet sammen i lageret. Når det begynte å ramle inn med ensfargede varianter på instagram var jeg solgt, en slik måtte hun ha til jul.


Med dobbelt holst supersoft (128gram) i fargen persian rose. På pinne nr 4 er det er relativt rask kjole å strikke.  Den strikkes fra toppen og ned, litt drøye omganger på slutten, men nydelig når den først er ferdig! Valgte størrelse 2år til min snart toåring, hadde valgt større i alle fall lengre hadde det ikke vært for at kjolen skulle være julekjole og ikke strikket for å vokse med plagget. Endringene jeg gjorde var å ikke strikke armer men heller felle av med icord.

 
 
Kjolen er egentlig et gammel mønster fra Sandnes som heter "minsten" og var publisert i 1978. Så kanskje noen har denne skatten i mønsterlageret fra før? 

Ettåringen fikk valget mellom en kjøpe kjole og denne på julaften, valget falt på strikkekjole, dette lover godt for videre strikking ;)
 
Stine

15 kommentarer:

  1. Så bra at den fine kjolen ble godt mottatt. Veldig søt :))

    SvarSlett
  2. Det var en fin farge du har brukt! Og kjolen var jo like fin uten armer også :)

    SvarSlett
  3. Så fin en kjole!! Og så fin farge du har brukt! Den ble veldig fin på den søte jenta:)

    SvarSlett
  4. Flott kjole!
    Vet ikke hvordan den "egentlig" skal være men den ble kjempefin i ensfarget utgave.

    SvarSlett
  5. Kjempefin kjole til jenta di♡ Måtte inn å kikke på Holstgarnet, kanskje det bør prøves... ser mange strikker av det. Er det veldig billig, eller så jeg helt feil?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fantastisk å strikke med og når en vasker det fluffer det opp og blir mykt og deilig :) Anbefales her fra! Det er ganske drøyt så med tanke på at en bruker mye mindre garn enn andre typer så blir det ofte ganske billige plagg ja :)

      Slett
  6. Kjempe skjønn kjole og nydelig modell. Flaks at jeg også har denne boken i samlingen. Kanskje denne kommer på pinnene hos meg også.

    SvarSlett
  7. Så fin kjolen ble med icord-felling og korte ermer! Icord-felling er visst neste post på "teknikker jeg må lærer meg"-lista :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg brukte lang tid på å "gidde" å prøve, men det er veldig enkelt bare utrolig tidkrevende... phu

      Slett
  8. Superfin kjole! Og for en skjønn modell!

    SvarSlett
  9. Åh, så lekker! Knallfin i ensfarget, og kanskje spesielt i denne fargen!

    SvarSlett
  10. Så fin kjolen ble i den fargen! Og selv om det er fint med klær man kan vokse i er det utrolig fint når klærne passer helt perfekt også :)

    SvarSlett
  11. Så nydelig, både kjole og modell :)

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...