lørdag 2. august 2014

Hvilke pinner har du?

Strikkepinner, en strikkers arbeidsverktøy, ofte undervurdert, i alle fall hos meg har det vært det. Pinnene har liksom ikke vært så nøye, men det synet skal jeg si det har snudd siden jeg begynte å strikke. Har en del av sandnes sine metall pinner i de minste størrelsene altså fra 3 og ned, men til jul var jeg så heldig å få tulip settet til Pickles og når har det vært i bruk en god stund så hva sitter jeg igjen med?




Settet går ned til 3,5 og det er egentlig helt greit siden jeg er redd for at bambus pinner i 3mm blir for tynt og vil knekke fort. Gode pinner å strikke med, lette å skifte, genialt at en kan ta vekk pinnene når en transporterer strikketøyet med seg, ikke sklir maskene av og ikke knekker pinnene. Så alt i alt veldig fornøyd, så fornøyd at jeg fikk pappa til å kjøpe samme settet i gave til mamma, hun også virker fornøyd. Bildene er lånt fra Pickles sine sider

Men nå er det bare resten som gjenstår, strømpepinner må jeg ha, men hva skal en velge der da? Det blir vel å ønske seg dem til jul så har litt tid å snuse rundt.

Og på pinnene hva skjer der? Ferien har ikke vært store strikketiden, men litt er kommet på pinnene, et stort prosjekt, et mindre og det som tar all tiden nå, et teststrikk av mønster for en flink dame, det kommer snart må bare strikke litt til først!


Stine

5 kommentarer:

  1. Verktøyet er viktig! For strømpepinner (for så vidt også rundpinner) liker jeg knit picks, de trepinnene med mange farger. Passe glatte, spisse og veldig gode å holde i! :)

    SvarSlett
  2. Det er klart at strikkeredskapene har mye å si for strikkeprosessen:) Jeg anbefaler strømpepinner fra knit pro, som du får både i kort og lang variant. De korte er ypperlig til vottestrikking:)

    SvarSlett
  3. Gode strikkepinnar er eit must for å kunne ha det kjekt med strikking. Eg likar best bjørkepinnar, då dei toler meir enn bambus. Mine favorittpinnar er Knit Pro Symphonie, for dei har ganske spiss tupp. Det gjer det enklare å strikke masker saman, og ikkje minst er det mykje enklare å strikke holmønster. Eg fekk også ein enklare strikkeliv då eg byrja å strikke med kortare strømpepinnar (15 cm). Eg strikkar sjeldan på ting som treng lange (strømpe)pinnar uansett.

    Eg er på strikkekafé på ein lokal strikkebutikk med jamne mellomrom, og der er pinnar eit mykje diskutert tema. Det er rart kor forskjellige vi er på det punktet, nokre vil aldri ha pinnar av tre, medan andre (som meg) heller lar vere å strikke enn å strikke med metallpinnar.

    SvarSlett
  4. Jeg ville virkelig gått for KintPro (pickes) sine pinner men jeg anbefaler virkelig de firkanta Cubics pinnene. De har blitt min favorritt å strikke med i det siste.

    Jeg deltar også på div. strikkekafeer og er veldig overraska over hvor forslkjellige vi er når det gjelder pinner. Jeg er nå kommet til det punktet at om jeg skal begynne på noe nytt og ikke har gode pinner som passer så kjøper jeg også nye pinner... Jeg er nå villig til å donere vekk mine gamle aluminiumspinner.. de kommer nok aldri til å bli brukt igjenn... lykke til med valget av nye pinner...

    SvarSlett
  5. Spennende å høre om dine erfaringer!
    Jeg er av typen som er veldig fornøyd med metallpinner fra Sandnes, Prym ol.
    Har prøvd noen bambuspinner fra Prym, og de var grusomme. KnitPro pinnene i bambus ble heller ikke noe favoritt. Helt greie, men ikke så mye bedre at det er verdt å bruke masse penger på å bytte ut alle metallpinnene til bambus.

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...