onsdag 4. juni 2014

Påskestrikket som aldri...

Takker for mange gode tilbakemeldinger om merking av ulltøy! Navneknapper er bestilt, er nok ikke den beste merkeløsningen, men tror nok det etter hvert vil bli veldig stas med knapper med navnet sitt på. Jeg har også funnet ut at jeg skal bestille både lapper som trenger stryking og de en slipper å stryke på, ser mange skriver at å sy tar for mye tid, den kan jeg egentlig se. Tips om å merke ullsokker er også notert. Noen ting er nok lettere å glemme å merke enn andre.

Så over til årets påskestrikk. Det er mange mønster som står på listen over ting jeg har lyst å strikke, Lillesøster kjolen var et av dem. Når ullprinsessen skulle til fotograf etter påske falt valget på å strikke denne for å bruke den på bildene. Kjolen ble ferdig den, bare alt for stor, så stor at jeg ikke syntes den kom til å bli fin på bildene, kjolen ble lagt vekk uten knapper og 1 åringen fikk på seg noe annet hos fotografen.

Tok ikke så veldig lang tid å sette knapper i kjolen, men det som har tatt tid er å få tid til å ta bilder av 1 åringen med kjolen på. Ikke det at vi ikke har nok med tid, men det var dette med å huske på det hele. Men her er den altså, hevet på etter dagens lur, i bare tøflene, lettere forvirret for hvorfor hun måtte stå her. Lillesøsterkjolen i nz lammeull (ca 80g). Årets påske strikk, klar for høsten.

Mønsteret finner du her! Det er gratis mønster i de minste størrelsene. Enkelt mønster å strikke, akkurat så mye mønster at den blir hverdags fin, men lett å pynte opp til litt festligheter. Litt vid i modellen, men kanskje hun vokser i den.

Garnet ble kjøpt fordi jeg skulle bestille bursdagsgave til min mor, hun fikk garn, pinner og nøstebarna boken, vi har allerede fått en bestefartrøye tilbake i denne fargen, den er tatt i bruk og er klar til barnehagen til høsten. Fikk også en Magda kjole i baby alpaca silk, de som ser tegningen skjønner at denne 1 åringen ikke har mangel på ullklær, mormoren strikker mer en gjerne det vi måtte ønske.

Stine

10 kommentarer:

  1. Så fin kjole! Alle plaggene du tryller frem er fantastisk fine og jeg er så imponert over alle de "tynne" ullplaggene du strikker. Jeg oppdaget at du skrev om merking av klær i forrige innlegg. Jeg jobber selv i barnehage, og har sønnen min i barnehagen. På hjemmestrikkede plagg bruker jeg vevde merkebånd og taggit fra sabo. Det er ikke klistrelapper(jeg erfarer at disse faller av etter noen vask) eller strykelapper, men et klikkesystem. Gå inn på sabo.no å se.De kan også brukes om igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er mest glad i tynt garn så då blir det mange tynneplagg ;) Takk for tips om lapper, skal inn å se :)

      Slett
  2. Så søt! Ja både 1åringen og kjolen:)
    Jeh har også strikket denne en gang, men hadde nok helt fril garn, den ble STOR!;)
    Ønsker deg en fin dag!:)

    SvarSlett
  3. Lillesøsterkjolen er så fin! Da jeg skulle strikke min versjon, hadde jeg erfaringen med den alt for store Elle Melle-jakka i bakhodet, og skred til verket med pinne 2,5 og Shetland soft - altså tynnere garn og tynnere pinner. Og tradadaa: Riktig størrelse kom ut i andre enden! Nær sagt et under, så vidt jeg har skjønt. Har noen noensinne fått riktig størrelse med angitt garn og pinner i denne oppskriften, mon tro?

    Men fin - det er den! Kjekt med plagg barnet kan vokse i også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det må være noe med mønsteret ikke den som strikker, sier meg helt enig med den! ;) Men ja siden flere erfarer den er stor så kanskje det ligger noe i det :)

      Slett
  4. Så fin, ikke noe problem med det som kan vokses inn i - verre når det er motsatt ;)

    SvarSlett
  5. Utrolig lekker kjole. Skjønn jente.
    Klem

    SvarSlett
  6. Kjempefin kjole! Det blir ikke så mye kjolestrikking her med en sønn og fem nevøer. Men skulle det engang bli aktuelt så er denne helt klart på listen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er jo kommet så masse fint til gutter på strikkefronten nå, her er bare jenter å strikke til så jeg har motsatt "problem"

      Slett
  7. Så flott kjole på ei skjønn prinsesse! Nydelig farge også!