mandag 2. juni 2014

Merking av barnehageull

Jeg sitter fortsatt og grubler over denne barnehagegarderoben som liksom skal være klar til høsten. Jeg har nå kommet til kapittelet om merking, for hvordan på best mulig måte merke klærne? Jeg står mellom tre alternativer, navnelapper som ikke strykes på, men som folk mener henger på allikevel, merkelapper som skal strykes på og siste merkelapper en syr på. Hva skal en velge, aj aj for et dilemma.
Denne inneholder mange gode barnehageplagg

Jeg hører skrekkhistorier av folk som kommer i barnehagen og ser andre unger i strikkeklærne deres og foreldrene med hånden på hjerte står og sier at det er deres selv om du ser særtrekk ved plagget som gjør at du vet det er den genseren du strikket, folk er vist så frekke, jeg er bare veldig sjokket. Så når jeg først hadde tenkt å sy i lapper for å ikke risikere å ødelegge plaggene lener jeg nå mot å bruke lapper som ikke må strykes. Kan folk være så frekke at de klipper av på sydde lapper, spurte jeg fint en som jobber i barnehage og har unger, hennes svar var at dessverre så finnes nok slike folk, jeg sitter fortsatt sjokket.

Så nå vipper jeg mellom å håpe og tro at jeg kommer i en barnehage med ordentlige gode og ærlige foreldre og sy på lapper som tenkt eller å klistre på lapper og ikke trenge å gruble mer på det, fortere går det nok også.

Hvilke erfaringer er der ute om merking av ull i barnehagen?
 
Stine

25 kommentarer:

  1. Hehe, merking er komplisert! Jeg har lapper av typen som ikke skal strykes på, og syns ikke de henger ordentlig fast på strikkeplagg. Strykelappene funker bedre. Jeg har forresten sånne lapper som man syr på, også - de ligger fremdeles fint i posen de kom i ;) Til kjoler og vester og sånt bruker jeg ofte navneknapp (sånne: http://tovrange.blogspot.no/2012/11/navneknapper.html ) - de går i hvertfall kjappere å feste enn en merkelapp, og så syns ungen de er kule. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er knapper bestilt! Takk for tips, husker å ha sett innlegget, men så var det dette å komme på det ;)

      Slett
  2. Jeg bruker klisterlapper (strykefrie) til vanlige klær, de sitter faktisk fast! Til strikk syr jeg på merkelapper, jeg får ikke vanlige klisterlapper til å sitte. Har aldri vært borti tyveri av barnehageklær og velger å tro at det hører til sjeldenhetene.

    SvarSlett
  3. Mye å velge i når det gjelder merking! Jeg har vel prøvd det meste og ser at lappene som skal sys på brukes sjeldnest - det er mye klær som skal merkes etterhvert. Jeg bruker de kun på de fineste strikkaklærne. Ellers går det i strykelappene, som sitter best, og klistremerkene som skal sitte på alt (men som ikke alltid gjør det). Jeg bruker forresten rettetanga til å feste strykelappene med, så slipper jeg å dra fram strykejernet hver gang.

    Lykke til! Jeg har heldigvis aldri opplevd at noen har vært så frekke og tatt ting.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips om rettetangen! Tror nok jeg må prøve meg litt frem hehe Senest sist uke snakket jeg med en mor som hadde kjøpt ny regnbukse til guttungen som forsvant samme uken han hadde den med :/ Heldigvis ikke samme bhg som vi skal i..

      Slett
  4. Huff, ja det er mye frekke folk der ut! Etter ni år som assistent i bhg har jeg ikke vært borti tyveri. Heldigvis! Litt usikker på hvilken merking jeg vil anbefale da dette begunner å bli noen år siden, og jeg ikke har barn selv. Men ser du har fått gode råd fra flere mammaer:) Lykke til!

    SvarSlett
  5. Jeg skønner jeg har en jobb å gjøre.....har ikke begynt å reflektere så mye på det enda og har barnehagegutt til høsten....

    SvarSlett
  6. Rettetang her også - før jeg gikk over til klistrelapper. Synes de er like gode faktisk, men kanskje ikke på ull. Jeg opplever at ullplaggene er såpass egenartede at de aldri forsvinner, kanskje man bare skal strikke ullgensere med navn innestrikket? Mamma laget alltid det til oss da vi var små, husker jeg! ;)

    Spøk til side: veldig lite tyveri i vår bhg også. Et par tøfler forsvant den første sesongen, ellers har alt dukket opp igjen. Bortsett fra små tynne bomullssokker, det er blitt forbruksvare de luxe. Men hei, de merker jeg jo heller ikke, og de stakkars barnehageansatte har jo ikke sjans til å gjenkjenne en rosa sokk fra en annen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja kanskje bare la være å sende med orginalfarget Marius hehe Nei satser på det ikke er mye tyveri der vi skal heller, vet faktisk ikke hva der er, de tilfellene jeg har hørt om er fra andre barnehager. Navnestrikk tenkte jeg på men da er det ikke mye arvevennlig.

      Slett
  7. Her kanaliseres alt overskudd som gjelder barnehagegarderoben i selve strikkinga, så merking av klær foregår med klisterlapper. Både strykelapper og merker som skal syes på virker som helt uoverkommelige å få festet på klærne når det kommer til stykket, så de har det ikke gått mange av. Klistrelappene sitter ok de, men må byttes innimellom på ullplaggene. Mye klær og sko som skal merkes etter hvert....

    Vi har heldigvis også vært forskånet for tyverier, med unntak av et par tøfler som forsvant første sesongen i likhet med Lykkelinn her - kanskje dét er en slags farsott? Strikkeklærne har i hvertfall fått være i fred.

    (De merkeknappene ser fine ut. Må vurdere slike.)

    SvarSlett
  8. Den hjemmestrikkede ulla har jeg ikke merket i det hele tatt...kremt. Men bhg-ullklærne hennes er stort sett bruksull i kjønnsnøytrale farger, så de er neppe særlig attraktive tyveriobjekter.
    Når det er sagt har jeg aldri hørt om tyveri i vår barnehage. Men kanskje jeg bare er naiv?
    Jeg kjøpte navnelapper fra Askeladden, en pakke med strykemerker, strykefrie og klistermerker. Har kun brukt de strykefrie. Og så har jeg noen knapper med navn på (fra etsy), men har ikke brukt skrekkelig mange av dem.

    SvarSlett
  9. Kanskje man må ta bilde av ungen i klærne hans hver gang man kjøper/strikker noe nytt? Jeg har ordnet meg med slike strykefrie, men det er vel ikke noen garanti for at de fungerer på strikkede klær... Blir spennende å se hva du går for. Jeg er veldig spent på barnehagestarten til høsten og håper virkelig stjeling av tøy ikke skjer der vi har plass!

    SvarSlett
  10. Herlighet så frekke folk er!! Har ingen erfaringer men kjenner to som jobber i barnehage, må spørre de om de har slike erfaringer. Fine knapper du har valgt deg, stilig alternativ.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja folk er vist frekke, satser på det er i de litt større bhg siden vi skal i en litt mindre, blir vel kanskje litt mer gjennomsiktig der, er lov å håpe i alle fall ;)

      Slett
  11. Har aldri hørt på maken!
    Du kan jo lage et lite kjennemerke på en litt mindre logisk plass som ikke er så lett å oppdage, i tillegg til navnelapp. Som feks. brodere en liten stjerne eller forbokstaven. Høres jo litt hysterisk og tidkrevende ut, men hvis alternativet er at de blir stjelt så er det kanskje verdt det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenkte på et kryss under armen på innsiden hehe men det fikk bli når den tid kom at vi mistet noe. Satser på det går fint og ser over at mange ikke har erfaring med tyveri, så skuldrene er litt senket og satser på at alle ullklær kommer med hjem :)

      Slett
  12. Oi oi oi!! Har hatt 4 barn i barnehage og aldri oppdaget noe tyveri, tvert i mot! Men lån og ikke minst funn av kjente klær i hittegodsboksen, det har jeg erfart!! Har blitt flinkere og flinkere til å bruke navnelapper, på ALT.
    Anbefaler allround-lappene fra Navnelapper.no, de sitter på alt. Kule mønstre og farger har de også.
    Yngstemann Otto her i huset spør alltid før han tar på seg noen nytt: Mamma, står det "Otto" på denne?

    SvarSlett
  13. Vi har heldigvis aldri opplevd tyveri i barnehagene vi har brukt, men ting kommer kjapt i andres hyller siden vi feks hadde noen barn som syntes det var så kjekt å "rydde" i hyllene, hehe. Og i forrige barnehage var vi kjent som ullfamilien (siden ungene hadde så mye strikkeplagg) at alt strikket havnet i hylla vår, uansett om det var vårt eller ikke...

    Strykelapper sitter best, men jeg har merket med litt klisterlalapper og, og heller tatt på nye lapper om de gamle faller av. husk å merke ullsokker, for det er det ingen som merker, og i barnehagen vår har alle resteullsokker, så alle ser ganske like spraglete ut...

    SvarSlett
    Svar
    1. Merking av ullsokker er notert! Kanskje jeg må sende merkelapper med til ullsokkerstrikkeren (min mor) så er vi heldig så kommer de ferdig merket ;)

      Slett
  14. Jeg håper det er fåtall av foreldre som er sånn! Jeg har aldri hatt problemer med det, men ting kan som sagt havne i feil hylle, det skjer både titt og ofte. Hos oss er det også tendens til at det som er strikka havner i hylla til gutten, da alle vet at mamma'n strikker mye... Så det blir litt ekstra rydding i hylla innimellom for å finne ut av hva som hører til hvor :) Men, bortsett fra en sokk her og der, og en vott som har blitt mistet på veien, så har ingenting forsvunnet for godt!

    SvarSlett
  15. Jeg syr ofte på ullklær, synes ikke de klistrelappene sitter så godt og har ikke lyst å stryke fast. Men jeg syr ofte med maskin, ikke så lett å klippe pent av, har ikke plagdes med at ull blir stjålet, bare at barnehagen har rotet det bort, lagt i umerket kurven selv om det er merket.

    Knapper høres jo kjempelurt ut. Lykke til med barnehageoppstart til høsten.

    SvarSlett
  16. Jeg sydde fast navnelapper i absolutt alt - kjøpte en bunke lapper som holdt gjennom hele barnehagetiden og barneskolen. Opplevde aldri at noe ble stjålet, men noe ble byttet om - og det er helt utrolig hvor sløve foreldre er, mange la ikke merke til at de hadde fått feil tøy og brukte det helt til jeg fant det igjen og gjorde oppmerksom på at det var vårt og ikke deres. Heldigvis hadde jeg god oversikt, og det ble en del leting opp igjennom. Skolen brydde seg heller ikke om å sjekke navnelapper og legge klær tilbake på riktig plass, så det hendte jeg fant igjen ting i "mistet"-kassa. Men alt i alt gikk det bra - grundig navning, daglig opptelling og en del leting gjorde ar vi ikke mistet mer enn et par votter på alle de årene...
    En gang ble jeg oppringt av et av museene i Oslo, jeg tror det var Nasjonalgalleriet. De lurte på om vi savnet en blå allværsjakke. Nei, det var mange år siden vi hadde hatt noe sånt. Det viste seg at jakka hadde gått i arv til en fetter, og enda en, og han hadde glemt igjen jakka si da barnehagen var på museumstur. Det kaller jeg førsteklasses service!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser jeg har en jobb foran meg hehe men godt jobba! og tydeligvis så henger lapper godt på, veldig god jobb av museet, de brukte lappen slik som er meningen! :)

      Slett
  17. Sjokkert over at folk forsyner seg med andres klær på den måten!! Men det er vel litt slik samfunnet vårt begynner å bli..... På Etsy får du kjøpt knapper som spesiallages med navn eller hva du vil skrive på. 100 knapper for lite penger. Av og til er en knapp eller kanskje ti bedre (greit til stolper på jakker etc).

    SvarSlett
  18. Uff, håper disse tyveriene du har hørt om heller kan gå under betegnelsen "missforståelser"! Noen folk er jo passelig diskete, og blir man tatt på fersken med klær man kanskje tror man eier, blir det fort veldig pinlig å innrømme at man har tatt feil? Håper iallefall dette hører til sjeldenheten at folk stjeler av andres barn med overlegg. Ang merking av ulltøy, har jeg, kun et par ganger for det er så kjedelig, sydd inn initialene til barna på innsiden av plagget. Burde gjort det på alt, men regner liksom med at tøyet kommer til rette. Og må si meg enig i de som skryter av lapper som bare klistres på - dette bruker jeg på alt av klær og utstyr, og syns det holder veldig godt :)

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...