fredag 9. mai 2014

Jente og guttefarger?

Forrige innlegg skapte en liten debatt om jente- og guttefarger og jeg tror noen misforstod innlegget mitt litt, det skapte uansett noen tanker hos meg. For hva er disse berømte gutte- og jentefargene? I min verden handler det meste om snitt og mønster, mye mindre om farger. Selv om garderoben til 1 åringen inneholder både en del lilla og noe rosa så er dette rett og slett fordi jeg liker disse fargene, lyng farge på frøkenen er nydelig, men det er også rødt. Og mint grønn som luen i forrige innlegg var i passer kjempe fint til jente, men det syntes jeg ikke den lue modellen gjorde. Jeg syntes luen var for guttete i modellen ikke i fargen, ordla meg kanskje litt feil når jeg prøvde å forklare dette, ingen skade skjedd.


For det er vanskelig å se forskjell, som ettåringens tremenning så fint ordla seg "Ej syns alle slike babyer ser helt like ut" legg på en god ålesunds dialekt og en likegyldighet kun en 10 år gammel gutt kan ha så får en poenget ;) Frem til 1 åringen begynner å se ut som en jente i stede for en baby, prøver jeg å holde meg til snitt eller mønster som gjør plaggene litt mer jentete når det er snakk om å bruke farger som for eksempel blått. Blå er forresten en undervurdert farge til jenter, nydelig blir de!


Er ikke det at det bryr meg om folk tar feil og tror hun er en han, grønn ytterjakke gjør virkelig susen der. Men hva om det er omvendt? Hadde 1 åringen vært en gutt så må jeg nok være ærlig å si at jeg hadde nok ikke kledd han i rosa, kanskje noen dype lillafarger hvis det var arvet, men det hadde nok ikke blitt ofte.


Forresten er jeg veldig glad i klær som passer til begge kjønn og over 50% av ullgarderoben til 1 åringen kunne like godt blitt brukt til en gutt. Men jeg kommer nok aldri til å bli så sta at jeg kler jenten som en gutt bare fordi det ikke skal skilles mellom jenter og gutter, ja jenter er fint i blått, men la jenter være jenter og gutter være gutter. Vi er forskjellig, likestilling handler ikke om å gjøre oss lik, men om å inkludere.

Stine

6 kommentarer:

  1. Hei! Jeg vet ikke med de andre som kommenterte, men min kommentar angående farger var ikke direkte til innlegget ditt, men mer det at mange oppfatter farger (og sikkert også snitt etc.) i en bestemt retning og at det kanskje styrer litt for mye av og til. At man må kle barnet sitt i utpreget kjønnsbestemte klær hvis kjønnet ikke skal bli misoppfattet. Så kommer jo smak og behag inn i bildet også. Det er absolutt forståelig at du ombestemte deg mht lua, det som hadde vært synd var jo hvis du egentlig ville bruke den, men følte at andre syntes den ble for guttete til henne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Om det var direkte eller ikke så er det mye fokus på farger :-) sånn vil det nok alltid være, og synes folk er blitt flink til å bruke farger på barn. Jeg syn selv at klær som kan brukes av begge er en ting men noen plagg roper gutt eller jente, denne luen gjorde det for min del :-)

      Slett
  2. Takk for fin blogg! Ikkje stress med ka folk syns og meina...fortsett å gjør di greie! Det er fabelaktig:) -M-

    SvarSlett
  3. Jeg skjønner godt hva du mener - sønnen min (enebarn til han var 15) hadde ingenting rosa. Det er ikke sånt man kjøper til en gutt akkurat. Men de av vennene mine som fikk jente først og gutt etterpå, bruker/-te litt arvet rosa på guttene, så lenge det ikke er alt for jentete i snittet.

    Det er ikke mye med riktig gamle dager man trenger å lengte etter, men etter at jeg så F.D. Roosevelt i kjole som småbarn ble jeg litt misunnelig (selv om det garantert var økonomi som var bakgrunnen for "jenteklær til alle" baby- og småbarnspåkledningen i gamle dager). Bare fordi kjoler og blonder ER søtere enn bukser og biler, samme hva folk sier - og jeg har ikke glemt hvor misunnelig jeg var på jenteforeldre og alt det søte de kledde på småjentene. Men kjoler til smågutter tviler jeg for blir high fashion i dette århundret...

    SvarSlett
  4. Jeg syns faktisk det med farger til unger er vanskelig. Jeg syns lilla blir feil til gutten min, men så får jeg litt stikk i magen for at jeg tenker slik på farger. Jeg tror nok det er lettere å kle jenter i blått enn gutter i rosa/lilla. Men snittene i klærne kan man jo selvfølgelig gjøre noe med! :)

    SvarSlett
  5. Nice post, things explained in details. Thank You.

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...