mandag 28. april 2014

Jakten på favoritt vottene

Takker for mange gode innspill i forrige innlegg, og gleden er at det er noen stikkord som går igjen i flere av kommentarene! Tror nok det må bli noen oppfølger innlegg om barnehageull.
 

For en liten stund siden strikket jeg de ribbestrikka vottene til nøstebarna, jeg strikket de i nz lammeull (23g) som er ca samme som nøstebarna sitt garn. Jeg fant ut at jeg ville prøve vottene en stund før jeg la de ut på bloggen for å se hvordan jeg likte de. Og om jeg gjør? Vi bruker de hele tiden, de er begynt å tove seg lett, blir bare mykere og mykere og 1 åringen har ingen problem med å gripe både spaden eller ta av seg solbrillene... sist nevnte er vel ikke like praktisk...


Jeg må nok bare sette meg ned å strikke et hav av slike til barnehagestarten, og etter tips så skal jeg strikke snor i dem så de ikke forsvinner slik andre hadde hatt problemer med. Takk for det tipset! En annen endring var at jeg strikket ribbekanten lengre slik at den går høyere opp.


Tanken har vært at jeg skal prøve flere forskjellige typer votter for å finne ut hva som er vår favoritt før barnehagestarten, men nå lurer jeg på om jeg kan avlyse jakten og heller konsentrere meg om annet strikk, var vottene så lette å finne eller finnes det andre favoritter der ute? Har forresten sett noe folk kaller for barnehagevotten, den har jeg tenkt på å prøve meg på, er det en favoritt hos noen?

Stine

10 kommentarer:

  1. jeg har strikket "stripevotter" av Finull og tovet - det er favoritten til jenta mi. Hun har et par rillevotter gså, men de er tykkere en de i glattstrikk, og ikke noen favoritt. Jeg synes bhg-votten går for lang opp over armen, så derfor har jeg bare strikket votten litt lang - og laget hull-løpegang til strikk.
    Lykke til med jakten på den perfekte votten ;-)

    SvarSlett
  2. Vi har også brukt akkurat samme votter, og jeg har kommet til sammme konklusjon. Jeg syns ikke de virker tykke, men jeg har også strikket i NZ-ull, kanskje det betyr noe? Jeg har en tommelløs vott i stripete glattstrikk liggende i ufohaugen, men den er langt fra like myk og tøyelig som rilleversjonen.

    Jeg prøvde også på en versjon i entrådsgarn, muligens i Peer Gynt, men det ble mye stivere så den rakk jeg opp. Det kjennes helt annerledes når det er strikket med dobbel tråd tynnull.

    Det var mildt i vinter, og vi trengte knapt varmere votter, men hvis det blir noe særlig kaldere enn 5-6 minus der du bor, er det sikkert lurt å tove et par eller to. Et tips fra min favorittblogger Techknitter er å strikke ribben i superwashgarn, og selve votten i ubehandlet ull, da blir den varm, men samtidig lett å kle av og på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja tror tynnull må til, hun har et i tykkere garn og de e ikke så gode..

      Slett
  3. Vi har også x antall rillestrikkede votter i tynn ull, og synes de er helt topp. Jeg "kom i skade" for å produsere ett par i Drops Karisma. Det paret ble raskt forkastet: Superwash er ikke egnet for barnevotter som har det best hvis de får toves litt i bruk....

    Til kommende sesong planlegger jeg også å strikke den såkalte barnehagevotten. Synes det ser ut som de har god passform med lang mansjett og innsnevring rundt håndleddet.

    SvarSlett
  4. Disse votten må nok jeg strikke til barnehagekassa også, takk for tips:)

    SvarSlett
  5. Søte votter, disse har jeg også på strikkelista mi:)
    Ellers har jeg strikket et par av de minste vottene fra "Varme hender" og er superfornøyd med passformen, de sitter som støpt på hendene til jr.

    SvarSlett
  6. Jeg har strikka barnehagevotten og den funka ikke for oss. Har ikke strikka rillevotten enda, men er superfornøyd med tovavottene til Nøstebarn (men ribben må strikkes lengre). Tipper et par av hver type blir perfekt til høsten og vinteren. :)

    SvarSlett
  7. Ser ut som mottaker er veldig fornøyd med vottene :)

    SvarSlett
  8. Så fine i rosa♡ jeg har også strikket noen slike, veldig raske å strikke!:)

    SvarSlett
  9. Søte votter:)
    Min favorittvott(OG de barnehageansatte) er Reimas med glidlås! De fås i både tykke vintervotter og tynne regnvotter. De tynne bruker tassen vår nå, når det f.eks. er en litt kald formiddag og vi er ute og leker (hjemme eller i bhg). De sitter godt på og tassen klarer å gripe og gjøre det han har lyst til med de på! Man kan godt hå f.eks strikkede votter under for litt mere varme. Anbefales virkelig!!

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...