tirsdag 1. april 2014

Fra Fana til Oslo?


Fanajenten har fått seg Oslo lue! Altså mønsteret heter oslo og finnes i ene hefte til sandnes, kjøpt inn for å strikkes til ullkaren men som endte opp til meg selv. Han fikk jo tross alt ny ribbelue ;) Jeg er veldig glad i Marius og alle (tre) i denne familien har et eksemplar eller to.. Det klassiske mønsteret er fint og jeg er ikke lei, jeg trengte bare noe annet. Jeg falt litt for mønsteret "oslo", syntes det er et reint mønster og passer fint til begge kjønn samtidig som det ikke er så alt for mange (som jeg har sett) med en slik genser.


Måtte kose litt med alpakkaen, myk og god. 
For tanken er å strikke en genser, engang, når jeg får tid, kanskje om noen år.. Inntil da ble det en lue for å se hvordan mønsteret ble. Strikket i sandnes sitt alpakka garn (66g), mykt og godt, helt greit å strikke med, litt vanskelig å få jevnt, men etter en skyll ble det bra. Men huff når jeg vasket den rant det ut med farge, brunt og fælt, skulle tro den hadde ligget under jorden noen dager før den ble vasket. Ser at enkelte lurer på hvorfor en vaske plagg før bruk, overflødig farge er nok en av mine bedre grunner.  Når jeg kom hjem merket jeg at ene nøste var litt tynt og enden var nesten ute, veide nøstene og det viste seg at noen hadde brukt en del av det ene nøste, noe så frekt :/ Fikk med engang nytt på butikken og det er ikke deres feil, men synes det er litt stusselig gjort, nok om det.



Luen ble strikket under et besøk, men har ligget å ventet på å få seg en vask. Den ble straks tatt på for å reise på besøksgård.  Jeg har ikke strikket luen så lang som den skulle da jeg syntes modellen var en smule stor, brukte lang fra så mye garn som i oppskriften så kanskje nok til en lue til frøken fryd også.

Ikke de beste bildene av luen siden hele hestehalen danner en stor tupp bak, men så slapp jeg rare luetaknings bilder og den lille ullvennen vår fikk vise seg. Jeg og ullprinsessen prøver så godt vi kan å påvirke ullvennen sin mamma og hun har etter hvert fått en god ullgarderobe av en strikkeflink mamma. Å reise på denne gården er forresten litt skummelt, de selger garn fra du store alpakka, ojoj, masse fint, enda har jeg greid å styre unna nøstene ;)


Like kjekt for stor som for liten..
 
Stine

16 kommentarer:

  1. Ser ut som dere hadde et flott besøk på gård:) Og veldig fint mønster i lua, den må jeg notere meg. Har ikke strikket mønster med alpakka enda for jeg er redd det blir ujevnt. Men høres herlig myk ut da;) Jeg vasker alltid plaggene før bruk, syns det er greit for å få ut evnt farge, det blir jevnere og så er det greit å teste hva det tåler hvis man skal gi det bort.

    Ha en fin uke videre!

    SvarSlett
  2. Så fin lue du har strikket deg!:) Jeg likte bildene dine så godt, så "levende" liksom og masse farger:)
    Ser ut som en veldig trivelig gård:) og et stort pluss med garnsalg;)

    SvarSlett
  3. Så fint mønster, og så artig å se noe annet enn de tradisjonelle mønstrene. Denne luen skal jeg huske på :)

    SvarSlett
  4. fint mønster og flotte farver

    SvarSlett
  5. Så fin den lua var! Vet du hvilket hefte den er fra? Prøvde å lete på SandnesGarn sine sider men kunne ikke finne det.

    Veldig koselige bilder også:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skulle jeg ha skrevet, men er sandnes sitt "nye" hefte "norske ikoner" TEMA 35 :)

      Slett
    2. Takk for svar:-) Er det mulig å være blind - satt akkurat og så i det heftet men fant ikke lua. Ser jo nå at den er der. Din versjon i brunt og hvitt var bare så fin! Jeg må nok også lage en sånn, ja:-)

      Slett
    3. Tror det er eneste luen i hefte, min er strikket i to brun farger,veldig fornøyd selv, derfor den ble min ;)

      Slett
  6. Så fin lue og fine bilder:)

    SvarSlett
  7. Kul lue! Jeg har funnet ut at alpakka er helt greit til luer, så lenge man strikker ribben/kanten god og stram, gjerne med vridde masker. Da slipper jeg at lua blir for løs i bruk. Er imponert over viljestyrken din ifht garnkjøp - der tar mine samleinstinkter helt overhånd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har kjøpt inn 850gram i år så er ikke super imponert selv ;)

      Slett
  8. Den lua så kjempedeilig ut, og ikke minst var den fin. Enig i at det er bedre med actionbilder enn lue-selfies ;)

    SvarSlett
  9. Herlig med litt egostrikk av og til :) Fin lue!

    SvarSlett
  10. Flott lue og nydelige farger. Jeg har bestilt en jakke fra det heftet av min superstrikkende farmor.

    SvarSlett
  11. Wow, besøksgård og garnutsalg - og du har klart å motstå det?! Imponerende. Lua var fin! Kjekt med noe som ikke alle andre har :)

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...