fredag 25. april 2014

Barnehageull, hva trenger man?

Til høsten får vi en liten barnehagejente i hus, en rar tanke å skulle sende denne lille skapningen vår ut i verden "alene". Mens Norge topper individualismen må vi ikke glemme å sette pris på den kollektivistiske stilen også. En god blanding skulle jeg ønske var letter å få til i dette landet. Vi får i alle fall passe på at hun ikke fryser på ferden.

En ting er klar, men trenger kanskje to :/
Som strikkemamma er barnehagestart et annet ord for her-må-det-strikkes-mye-så-ingen-fryser! Garderoben må få en helt ny avdeling med ull, noen plagg ser jeg for meg er best å ha to av mens andre kan brukes både hjemme og i barnehagen. Men så kommer spørsmålet, hva trenger en egentlig...

Ser for meg flest tynneplagg, men noen tykke må man ha. Gensre, bukser,dresser, kjoler, vester er vel bare begynnelsen, godt det er en sommer før de skal være klar ;) Gode tips om må ha og va som absolutt ikke er bruk for tas imot med takk !

Stine

22 kommentarer:

  1. Så spennende med barnehagestart. Skjønner at du gruer deg litt, men det går så fint. De lærer utrolig mye på kort tid som vi ikke klarer å lære de. Jeg ville satset på tynne ullklær, lag på lag er aldri feil. Ellers vil jeg anbefale tova votter, finnes ikke bedre votter til hverken store eller små! God helg;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri gått i barnehage så klarer gjør man nok, men samfunnet er blitt slik at en må gå i barnehage skal en klare seg økonomisk.

      Slett
  2. Fin dress! Den barnehagestrikken vi har brukt mest, er de tynne ullplaggene: Nøstebarns bestefarstrøye, tynne cardigans, hals, et ukjent antall ullvotter og luer. Og en god sovedress er et must :)

    Lykke til med barnehagestart!

    SvarSlett
  3. Minstejenta her har hatt utrolig mye bruk av et mykt, litt tykt todelt sett, med lang brukstid på grunn av snøring i beina og ermer. Til og fra barnehagen, til soving, under utedresser både høst/vår og midtvinters. Anbefales! Her er settet hun bruker http://ribbestrikk.blogspot.no/2012/08/litt-hemmelig-barnehagesett.html

    SvarSlett
  4. Øj hvor er den fin! Spændende med børnehave... De vokser så hurtigt, de børn :-)

    SvarSlett
  5. Jeg har en gutt som skal i bhg til høsten, så jeg lurer egentlig på det samme. Så lag gjerne et innlegg om du får noen gode tips:) Mitt heteste tips (fått fra andre) er at det er lurt å ha flere todelte sett (genser/bukse), da kan en regulere mer enn om en har en full strikkedress. Gleder meg til å se (les: få tips) hva du skal strikke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er mye en må sette seg inn i så skal dele det jeg får av tips og det jeg strikker kommer ut på bloggen etter hvert :)

      Slett
  6. Da jenta mi startet i bhg gikk det i ull undertøy med strikket tunika/kjole over.
    Nå som du har strikket dress ville jeg strikket todelt.
    Luer og votter som passer til begge settene.
    Hals og sokker.
    Jeg har da fått dilla på rompere/lekedresser så det ville jeg absolutt strikket

    SvarSlett
  7. Spennende og skummelt, spesielt for mor. Kjenner meg igjen. Hos oss er ullhals, ullue, ullbukse og tynne ulljakker de store slagerne. Jo, også bruker lillesnupp ullkjoler uten eller med kort arm over strømpebukser og langermet. Kjole er viktig, tydeligvis.

    Og for denne ullmamman skjærer det i hjertet å innrømme at i sandkassesesongen går det mer i fleece enn i ull. Ikke like lett å riste dans ut av ullgenseren, gitt.

    Lykke til med oppstart til høsten.

    SvarSlett
  8. Så fin dress!:) Spennende med barnehagejente, men skjønner det også er skummelt! Jeg har jobbet i bhg i ca ni år, så har litt erfaring...;) Nå som du har en dress, ville jeg strikket en todelt. Veldig greit å kunne ha bare ullbukse under f.eks gummibukse og kanskje bare en vindjakke over, da det som oftest er kaldere på bakken enn i luften i overgangs perioder. Tynne ullplagg blir mest brukt, da dressene nå tildags ofte er bra foret:) Tynne ullvotter til å ha inni gummivotter er supert! Lykke til med produksjonen, gleder meg til å se;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å høre påklederens tanker også ;) Tynn ull må til nå når hun beveger seg mye mer, er ikke så kaldt då :)

      Slett
  9. Tynne ullplagg har mer brukstid enn tykke, så særlig mer enn en tjukk genser har ikke mine brukt. Ullvotter og ullsokker kan en nesten ikke ha for mange av.

    SvarSlett
  10. Nøstebarndressen er perfekt under regntøy og til soving, men det holder vel med en...? Jeg syns ribbukser med ekstra lengde er veldig anvendelig da de holder lenge og varmer godt. Også ville jeg gått for ubehandla ull og strikka tynne, lette plagg. Og votter i hopetall, de forsvinner hele tida...

    SvarSlett
    Svar
    1. Eneste grunnen jeg ville ha to slike er fordi vi brukere den så mye hjemme også, men det holder kanskje med en ja ;) Er litt frem og tilbake på ubehandlet ull i barnehagen men det blir nok tynnull der også :)

      Slett
  11. Denne var smashing!! Grått og rødt er fint sammen synes jeg. Heldige du som kan produsere/strikke nyttige ting med god samvittighet fremover. Det er en strikke-hodepine når skapene buler og man bare vil strikke mer og mer... :-) Kos deg med det!

    SvarSlett
  12. Vi har også hatt Nøstebarndresser, og jeg synes 2 er veldig greit! I tilfelle en blir møkkete, så slipper jeg å stresse med å vaske og få den tørr! Har 2 av det meste til minstemann vi ;) Hater å måtte stresse med vask og tørk ;)
    Superfin den strikkedressen da:)

    SvarSlett
  13. min erfaring efter 2 år med barnehagebarn, er at votter og uldsokker har man aldrig for mange af, og votterne skal være af ull sem toves (dvs ikke superwashbehandlet). Det er dejlig med ullbukser af superwasull (jeg har gjort 2 fra smart) da de er nemt a putte i vaskemaskinen når det sker et uheld , eller de er ude at lege kun i uldbukserne. Vi har også brugt masse af tykke uldsweatere (islandsk ull) da de er varme men stadigvæk lette og behagelige, brugt i steden for en jakke på vor/høsten. Tynn uld er dejliig over vinteren når det bruges som mellomlag, har fåt ros i barnehagen for tynne uldgardroben. Hals som i nøstebarnsbogen er rigtig god om vinteren når det er meget koldt. Bliver spændende at se hvad det bliver til hos deg, jeg må vel snart igang også for 1 åringen min som skal i barnehage i høst. Et sidste tip, ville nok være at ikke bruge lang tid på votter, med tynd garn og mønster... de blir nok væk på en uge eller 2. Har ærget mig lenge over barnehagevotten jeg strikkede til min 3 årig når hun startede.

    SvarSlett
  14. Tja, hva har vi brukt? Yngstejenta på to har hatt to mellomtykke ullbukser, typ 22-23m/10 cm garn, ei ullbukse i typ 18m/10 cm (drops nepal), en tynn ullgenser og en litt tykkere ullgenser. Luer og votter. Noen ulltunikaer, men de gikk fort av for det er ikke kaldt i barnehagen. Vottene festet jeg til hverandre med icordsnor, så har ikke mistet en eneste =) Vi bor i Stavanger, og det er dårlig med vinter her, så med alt ulltøyet har hun ikke trengt foret vinterdress. Men så er det bare ull under også (passer på å hamstre opp når Nøstebarn har salg).
    Må si jeg har falt helt for ubehandlet ull, har knapt et klesplagg som ikke er i det...og med skikkelig lanolinbehandling blir det minimalt med vask. Jeg har en på snart 17 så jeg vet forskjellen....

    SvarSlett
  15. Ser du har fått masse gode tips her :)

    Av hjemmestrikk har vi brukt mest tynne (pinne 2,5-3) og mellomtykke (pinne 3,5-4) ullgensere, mellomtykke ullbukser (veldig lurt å strikke de i superwashgarn når bleiesluttperioden begynner for da blir det noen uhell:p), tynne lester (p 2,5), tova votter og myke halser.

    Nøstebarndressen er super å ha før de slutter med bleie (har nesten ikke brukt den siste jeg strikka - poden her er for stor for heldress).

    Når det gjelder luer har jeg nok innsett at hjemmestrikka luer ikke blir så mye brukt i barnehagen da de vindtette kjøpeluene funker bedre. Men til vår- og sommerbruk kan jo noen tynne luer være gode å ha. Vi har forresten brukt Artigskruehettelua fra Pickles masse i barnehagen kom jeg på nå. Den anbefales!

    Lykke til med barnehagestrikk!

    SvarSlett
  16. Vakker heldress! Tips til barnehagegarderobe trenger jeg også, så dette innlegget må jeg titte innom igjen:)

    SvarSlett
  17. Støtter alle de andre som anbefaler tynne ullplagg. Vi har både held dress i tynn ull og todelt dress i tynn ull, begge deler er bruksvennlig for lengre perioder. Mange votter er også nødvendig, enten fordi de blir våte/skittne og eller fordi de forsvinner :-)

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...