onsdag 19. mars 2014

En garnveske fra Kenya's historie


Når jeg la ut bilder over strikkekroken min kom det snikende noen spørsmål om den kenyanske strikkevesken min. Kanskje det var fler som synes sprakende afrikanske mønster er fint, kanskje det var noen som var nysgjerrige på hvordan den havnet i en liten stue i det kalde nord. Her kommer i alle fall historien til en lille fargeklatten i en ellers så grå sofa.

Her ser dere ene vesken i bakgrunnen, ellers er det disse sjarmerende trollene som elsker å bli tatt bilde av
For høsten 2012 tilbragte jeg en måned i Kenya, jeg var på utplassering med skolen på et barnehjem i den lille byen Nakuru som ligger et stykke utenfor Nairobi som er hovedstaden. Som nordmenn flest hadde jeg en sekk på ryggen dette ble fort kommentert og mzunguene ble sendt på shopping. Lillian, en sprudlende afrikansk dame som jobber på barnehjemmet fikk ansvaret fra mamaen på barnehjemmet til å sende oss i riktig retning.

Hun tok oss med til noen boder der folk hadde satt opp varer til salg, smykker, penal, skåler og en hel drøss med andre ting der i blant vesker. Hun gikk direkte bort til en salgsbod, hilse på mannen og introduserte oss som venner. Det gjelder å få venner når en skal shoppe i Kenya, vi snuste rundt og fikk beskjed om at en veske måtte vi ha oss. Det ble prutet, vi var venner og slapp unna mzungu prisene. Mzungu er et ord de bruker på alle hvite, de forklarte det som at det var egentlig et tegn på at en var fra Europa men ble sammenlignet mer med at vi såg ut som dollartegn. Lykken var å vite om at en var en mzungu, kunne si dette med et fint smil og at en var student og prisene sank. Når en kom for å kjøpe flere vesker og annet gikk vi direkte bort og hilste på vår mann på markedet, alle andre såg at vi var "lokale" og vi fikk en kjempe pris, her snakker vi fra 100kr til 10 kr ;)


Det ble fire vesker med hjem, mamma har den ene som sin strikke veske og de tre andre har blitt brukt til forskjellig deriblant som strikkevesker, varierer litt hvilken jeg har fremme er jo så fine. Husker ikke helt hva vi betalte for dem men lurer på om det var 700 kenyanske for to vesker noe som tilsvarer en 70 kr sånn ca. (hvis jeg husker rett) Var i alle fall ikke noe dyrt, for mzunguene så lurer jeg på om det egentlig var dobbelt så dyrt ;)


 
Stine

9 kommentarer:

  1. Koselig historie:) Det er lekre mønster, fargesprakende og friske!

    SvarSlett
  2. Så kjekt å høre historien bak veskene:) Høres ut som en erfaringsrik reise du hadde.

    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  3. Koselig historie og fiine vesker! Vil tro du har gode minner fra den reisen☺

    SvarSlett
  4. Så flotte vesker og fin historie:)

    SvarSlett
  5. Flotte vesker, og en morsom historie bak :) Afrika er så herlig, jeg har bare vært i Botswana og Sør-Afrika, men tipper at Kenya er minst like flott! :)

    SvarSlett
  6. Så fine vesker og fin historie:-)

    SvarSlett
  7. Koselig å høre historien bak! Også så gøy med et minne fra Kenya som du ser hver eneste dag:)

    SvarSlett
  8. For en flott opplevelse! Tenk å få være en hel måned i Kenya... misunnelig :-)

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...