onsdag 19. februar 2014

Villsauene på runde, nesten på runde!

Det finnes så mange fine mønster der ute på det store internettet, men jeg prøver å holde meg til de mønstrene jeg har når det lett hoper seg opp med ustrikkede skatter. Men noen ganger må man bare ha et mønster. Dette mønsteret viste jeg til ullpappen, han leste navnet, villsauene på Runde, nei hei det er jo lokal jakke, en sånn må minien ha! Jeg sa ingenting, har ikke peiling på om sauene er fra runde, om det er dette Runde eller om det rett og slett passet seg å kalle dem for det? Runde er i alle fall bare en liten tur herfra og en sommer jeg jobbet i kommunen tror jeg at jeg var der minst 5 ganger i uken hele sommeren på biltur, nesten sånn at jeg ble en av de lokale ;)


 For de som ikke har vært på Runde så er dette en liten øy ute i havgapet på Sunnmøre, for å komme dit kjører en først i krinkel kroker for så å kjøre over en enveis kjørt bro, en ganske lang en så dann. I enden av øyen er der oppgang til fuglefjellet der en kan se Lunde fuglen og er en av den nysgjerrige typen så er det også  der huset barneserien vaffelhjerte er filmet står. (de løp forresten fra Fosnavåg til kaien på Larsnes for der å ta ferjen til Runde, aj aj aj, helt feil hvis man har vært i området ;) ) Er man mer av den late typen så finnes der også cafe! Det er i alle fall runde her oppe, kanskje det er snakk om et annet Runde? hvem vet ;)


Holst stod oppført at en kunne bruke, jeg hadde noen rosa holst garn liggende som jeg har ruget litt på. For de som ikke vet det er ruging av garnnøster høyst nødvendig for at en strikker skal overleve, er man en god ruger så kan det hende at nøstene formerer seg. Jeg har lenge hatt lyst å prøve holst sitt garn, men siden jeg hadde to blå nyanser og en rosa var det ikke mye til en sauejakke. Jeg bestilte *kremt* ruget da frem litt grått holst garn og sammen med det rosa og to andre rosa typer i lageret, en rest nøstebarngarn etter alvejakken og en ny innkjøpt nz lammeull (bare for å prøve den også) ble det jakke tilslutt! En skikkelig lettvekter på 87 gram!


Jakken er strikket rundt og rundt, og var ferdig en liten stund før jeg skulle få besøk av mentoren. Vurderte lenge å la den ligge til hun kom og kunne vise meg ,atter engang, hvordan en skal sy MEN jeg er av den tøffe sort! Utfordret skjebnen, dro frem symaskinen, sydde hullet i noen klær en viss kar har lagt i en haug over maskinen i håp om at de skulle bli lappet, og det ble de jo, tilslutt ;) Etter litt oppvarming med hulle lapping så gikk jeg i gang, ingen problem! som oftest er skrekken verre enn selve handlingen :)


Vasket jakken i nøstebarn såpen, og den er så myk og deilig! Vi bruker den hele tiden siden jeg nok strikker litt strammere enn mønsteret tilsier, så en størrelse 1,5 år er mer 1 år og den skal brukes godt før den er forliten. Selv om hun har mye å gå på i lengden, typisk? Men Ingen skade gjort egentlig for har nok garn til å strikke en ny jakke til frøkenen, men det må bli etter skolen er ferdig :) Og dette garnet! Har virkelig lagt min elsk på tynt ullgarn, deilig å strikke med, lette plagg som blir myke og utrolig varme! Er nok ikke et garn jeg strikker gaver av siden det krever litt ekstra vaske kunnskap, men jeg tror nok ullprinsessens garderobe lett kan fylles med noen slike plagg! Jakken er allerede godt brukt før bildene ble tatt derfor de litt dradde formene etter små ivrige barnehender ;)


Hadde det ikke vært for sykdom (som forresten gav mer strikketid på mor) og mye besøk så hadde vi tatt turen til Runde ens ærend for å ta bilder av jakken og spise kake i følge karen var det en god ide. Men det får nøye seg med inne bilder for denne gang :) Mønsteret finner du forresten her!

Stine

16 kommentarer:

  1. Den ble utrolig fin - skikkelig flotte farger! Heldige ullprinsessen! =)

    SvarSlett
  2. Supersøt! Og jeg eeelsker holst supersoft, så deilige, tynne, lette plagg. *nikker enig* :D

    SvarSlett
  3. Fin trøje :) - og ja, jeg ruger også på garn, sådan noget specielt til et særligt projekt. Noget garn skal man også ae på længe, inden det er helt klar til brug;)

    SvarSlett
  4. Nydelig jakke og fargekombinasjon!

    Jeg bodde mange år i Ålesund og var med jevne mellomrom på Runde (for ikke å snakke om leirskolen i 4. klasse!). Sist gang jeg var på Runde kjørte vi båt rundt hele øya, stoppet ved fyret og hadde deilig lunsj. Vakkert sted! Så heldige dere er som bor i nærheten :-)

    SvarSlett
  5. Som du skriv så fins det så utrulig mange flotte mønster der ute, og jo meir ein ser på nett, jo meir får ein lyst til å strikke! Ikkje overraskande at eg fekk lyst til å strikke denne jakka etter å ha sett din flotte versjon :)

    Runde er superfint, men har enno ikkje fått sjå Lundefugl der ute. Får vel ta meg ein tur att i løpet av året, og satse på meir flaks då!

    SvarSlett
  6. For en nydelig liten jakke!!
    Den som hadde hatt ei lita ei og strikket til...

    SvarSlett
  7. For en utrolig vakker jakke! Fargene passer veldig godt sammen! Denne oppskriften skal jeg merke meg

    SvarSlett
  8. Kjempefin! Nydelig farger sammen:)

    SvarSlett
  9. Den var utrolig fin! Verdt det å "ruge" frem noen ekstra nøster da :-)

    SvarSlett
  10. Nydelig jakke og kjempesøt modell! Ser hun vokser til hun også ;)

    SvarSlett
  11. Kjempefin jakke i flotte farger :) Tynn ull er herlig!

    SvarSlett
  12. Den var nydelig! Ha en god helg og Happy Knitting!

    SvarSlett
  13. Fin versjon og gøy å høre om Runde! :) Er også blitt veldig glad i tynn ull, og er nok som deg litt skeptisk til å "sløse" det bort på gaver til sånne som ikke har kunnskap nok til å behandle plaggene rett ;)

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...