mandag 13. januar 2014

En pinne, to pinner, strikkepinner! ? Kanskje du kan hjelpe?


Under treet i år befant det seg en strikkebok til meg fra han, han som betalte jeg som fant den frem på en handlerunde før avreise til familieselskap, han mente han manglet noe under treet jeg mente at jeg trengte en Marius strikkebok, vinn vinn. MEN den luringen, som heldigvis liker veldig godt strikkingen min, han hadde limt en lapp på boken så når jeg i all "overraskelse" åpnet boken og utbrøt "neimen Marius strikkebok, hvordan viste du det?" så hadde han lurt meg, for på lappen stod det følgede..
 
"Denne boken følges av valgfritt strikkepinnesett! "
 
 
Gosj! (om det e et ord) Så nå sitter jeg her å surrer mellom alle de flotte pinne settene og blir ikke klokere uansett hvor mye jeg leser, Jeg lurer på Pickles sitt som det typisk nok er vente liste på, denne kan en kjøpe ekstra vaier på 40cm.
 
Ellers har Marthe Helgetun noen sett blant annet dette , dette kommer ikke i eske, men det er eneste settet som har ned til 3 mm, MEN en får ikke ekstra vaier i 40cm, (ja det er lett å bli sprø)
 
Siste jeg har sett på er dette Symfonie Wood sitt. Dette vet jeg bare ikke om jeg har lyst på.
 
Så då har du dilemmaet? har du et tips som gjør meg klokere? noen gode erfaringer? :)
 

20 kommentarer:

  1. Jeg er metallpinnestrikker, så jeg hadde valgt Addi lace long tips, tenker jeg ;o) Bambus er jeg ikke så glad i, tre er ok - jeg har Symfonie Rose "luksuspinneskrin" fra Marte Helgetun (dette: http://www.martehelgetun.no/butikken-min/pinner/luksuspinneskrin/ ) - og syns det er behagelig å strikke med, eneste innvendingen min er at jeg syns det kan være vanskelig å få skrudd tuppene godt nok til (de har en tendens til å gå opp igjen etterhvert).

    Så, tja - det kommer vel i grunnen an på hva slags pinnemateriale du foretrekker? :) Knallfin gave, lykke til med avgjørelsen ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke strikket noe særlig med verken bambus eller tre, jeg strikker nå med metall, men hvor får en kjøpt det metall settet då?

      Slett
  2. Eg foretrekker Symfonie Wood heilt klart.

    SvarSlett
  3. Jeg har et sett fra Symfonie Dreamz, ogveldig fornøyd med det. Det knakk en pinne for meg en gang, og da sendte jeg bilde til forhandleren og fikk ny med en gang :)

    SvarSlett
  4. Oj, heldigen deg! Jeg har tidligere brukt symfonie woods og det var helt greit. Bakdelen var at jeg ikke kunne koble til 40cm vaier og jeg måtte da ha skaffet meg 40 cm utenom i flere størrelser noe som ville fordyre det veldig. Syns det var litt knotete å måtte bruke en "strammedings" for å feste vaieren skikkelig til pinnene. Jeg foretrekker bambus fordi det er litt mykere å strikke med og kjennes varme ut i hendene, settet til Pickles er jeg superfornøyd med! Ellers syns jeg bambuspinnene til Sandnesgarn er gode, men de har ikke noe sett..
    Karbonz har jeg ikke prøvd, men vet mange som liker det. Ellers har jo Addi mye å velge mellom, 123knit.com har godt utvalg av det tror jeg.

    Lykke til med pinnevalget!

    SvarSlett
  5. Denne gaven kan vi like!
    Jeg fikk Pickles sitt luksuspinnesett til jul av min kjære, og er superfornøyd! Kan ikke annet enn varmt å anbefale det, strikketøyet glir friksjonsfritt over wire og pinner og alt virker lekkert og feilfritt. Solide gjenger også.

    SvarSlett
  6. Jeg har luksuspinneskrinet til Marte Helgetun og er kjempefornøyd med det. Ikke problemer med at de løsner hvis man strammer til ordentlig. Utrolig praktisk å kunne bytte pinner underveis, eller å skru av pinnen og sette "på vent" mens noe annet gjøre sferdig. Eneste ulempen er at det ikke følger med veldig tynne pinner, og at den korteste wiren kunne vært enda kortere. Men med flere prosjekter på gang samtidig (som det jo har en tendens til å bli…) så trenger du både de nye pinnene, og supplering med det du har fra før, ikke sant? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har veldig lyst på det settet, men jeg bruker veldig mye 40 cm, syntes det er dumt at det ikke leveres med kortere vaier en må kjøpe mange pinner istede for en vaier for å ha alt :/ det som gjør meg litt usikker.

      Slett
  7. Hvis du ser på bloggen min så fikk jeg pickles sitt til jul (eller kjøpte det selv da) ;) Jeg valgte orginalversjonen som er korte pinner og dermed det eneste settet jeg har funnet noen plass med 40cm vaiere. Jeg fant jo i ettertid også ut at det går an å kjøpe ekstravaiere (noe jeg ikke trodde da jeg kjøpte settet) Jeg er kjempefornøyd, bestillte to ekstra 40 cm og en 60 vaier +sammenkobler, så nå har jeg 6 vaiere i ulike lengder og det går også an å koble dem sammen slik at de blir laaaange. Pinnene er gode å strikke med. Det beste av alt er at det er en liten og nett veske du kan ta med deg over alt og du har alle pinnene du trenger ;)

    SvarSlett
  8. Har ikke noe annet å bidra med enn sjalusi :P
    Jeg vil også ha noe helt sett...ikke bare en veske full av pinner i ulike størrelser og lengder, og allikevel aldri den rette:P

    SvarSlett
  9. Åå, så heldig du er!! Jeg ville fleska til og gått for luksuspinneskrinet fra Marte Helgetun: http://www.martehelgetun.no/butikken-min/pinner/luksuspinneskrin/ :-D

    SvarSlett
  10. Jeg har Symphonie Wood og er kjempefornøyd, men hadde jeg skulle kjøpt nytt i dag ville jeg valgt Karbonz, De er helt fantastiske pinner, mine absolutte favoritter!

    SvarSlett
  11. Haha, har lest alle svarene over her, og det er jo all grunn til å bli litt forvirret :-)
    Noen liker det ene og noen liker det andre. Uansett var det en flott gave!

    Det der med strikkepinner er veldig personlig, har jeg skjønt etter hvert, og det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er "best". Det avhenger av hvor stramt du strikker, hvordan du holder pinnene, hva du liker generelt etc etc etc. Kanskje ikke et helt sett er løsningen?
    Jeg strikker veldig mye forskjellig, og har kommet til at et helt sett med pinner ikke er noe for meg. For eksempel liker jeg Addi metallpinner (fra Sandnes og Pt) til nr 2-3, evt Karbonz. For 3,5-4 omtrent syns jeg Cubics er fine til sokker og votter, men til større strikketøy foretrekker jeg fortsatt Addi metall. Fra 4-5 og oppover syns jeg Harmony Wood paser fint, tror de er ganske like Marte Helgetuns luksussett. Osv osv - hver garntype, pinnetykkelse og striketøy sine pinnefavoritter.
    Så jeg foretrekker pinner i "løsvekt" fremfor sett. Kanskje det er løsningen for deg også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er forvirrende hehe men kjekt å høre litt tanker til folk ;) men jeg er nok litt som deg som helst kunne trengt et blandet sett ja! ;) Mer lurer på et sett og så har jeg jo ikke mangel på pinner egentlig fra før og finner en mangler så heller supplere som du sier med det en ønsker utenom :) Er ikke lett det her ;) Kanskje mannen hadde tatt en bedre beslutning hvis han hadde bare bestilt et og jeg hadde sikkert vært kjempe fornøyd haha ;)

      Slett
    2. Jeg må bare si her at jeg elsker også addi pinnene mine som er i "løsvekt", men derfor gikk jeg for bambus nå, slik at jeg på en måte har begge deler. Metall i løsvekt og bambus i sett ;) Hadde jo aldeles ikke sagt nei til et addi pinnesett heller da bare for å ha smør på flesk ;) ;)


      Lykke til i valget ;) Spent på hva du ender opp med, uansett blir du nok fornøyd!

      Slett
  12. Hohoiii, her har du litt av en avgjørelse foran deg! Jeg har liten peiling, men tenk over hvilke typer pinner du liker best, og ikke minst: bruker oftest. Hos meg går det stort sett i korte, type 40 cm, max 60. Favorittpinnene er av tre (den fargede typen, men bambus er også bra - bare litt for mykt noen ganger), og jeg strikker mest på tynne pinner. Lykke til med valget - gleder meg til å høre dine erfaringer:)

    SvarSlett
  13. Heldig! Er i samme båt, fikk bursdagspenger av bestemor og tror jeg har landet på pinnesettet til Pickles. Hva går du for?

    SvarSlett
  14. For en flott gave!
    Det er mange utfordringer med strikkepinner og jeg har mange forskjellige fordi:
    (dette er personlige meninger altså)
    - forskjellige garn krever forskjellige pinner, noen garn er best å strikke med trepinner andre med metall
    - strikker du sjal bør du ha spissere pinner enn om du strikker en genser
    - når det gjelder 40 cm pinner så er det noen typer som er fine opp til str 5, over der så blir selve pinnen for kort for mine hender
    - og hva man synes er gode pinner forandrer seg stadig, det går litt i perioder
    osv.osv

    Det eneste som er sikkert er at det aldri blir nok pinner og vaiere. :-)
    Men uansett hva du velger så er det sjelden jeg hører om noen som er veldig misfornøyd med settene sine.
    Lykke til med valget!

    SvarSlett
  15. Det finnes veldig mange ulike strikkepinner å få kjøpt... jeg har de siste årene kun kjøpt pinner fra "Du stor alpakka"

    Først forelsket jeg meg i metallpinnene deres, de er veldig glatte å fine, men de er litt tunge så når en strikket med litt tjukke pinner og med 5 pinner, så var det veldig lett for at de gled av strikket..

    I det siste har jeg prøvd både karbonz og cubics som i fremtiden nok kommer til å bli mine favoritter.. Begge to er veldig lette og en fryd å strikke med!!!

    Kristin

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...