tirsdag 28. januar 2014

Egostrikkingens år?

Monstermønster startet stafetten med å vise frem alle de gode ullplaggene hun har i sin egen garderobe og oppfordret andre til å gjøre det samme og folk begynte å vise frem de flotteste garderober som hos Pinneguri, Vibekes og frksnupp ! Dette var i høst å jeg var fasinert over alle de flotte plaggene folk hadde laget seg, men hva kunne jeg vise frem? Jeg har tenkt så mange ganger på plagg jeg har lyst å strikke til meg selv, men det blir mye med tanken. De fleste hjemmestrikkede plaggene mine er nok kommet fra mamma *lykken er en strikkemamma* Jeg har strikket meg to gensere og disse har vært ganske mislykket og er vel noe av grunnen til den fraværende selvstrikkede garderoben min.

Men som en strikker med respekt for seg selv så måtte jeg gjøre noe med denne selvstrikkede garderoben min. Jeg har en mariusgenser på pinnene, og den har vært på pinnene lenge, hvorfor tenker du kanskje? Du skjønner det at genseren er kommet et godt stykke den, jeg elsker fargene og alt er fryd, eller? Den ser ut som den blir ALT for liten, null motivasjon til å gjøre den ferdig. Siden den ble så bom så begynte jeg likegodt på en ny genser.

For jeg er blitt bølge strikker! Jeg har kastet meg på Skappel bølgen! Litt sen er jeg og ikke har jeg brukt rett garn heller. Jeg ville ha en genser som ikke farger buksen min med loddent garn og valget falt på alpakka og boucle fra drops (520 gram). Jeg strikket også modellen litt smalere, la opp 72 m, og ikke så ekstrem lengde, byttet også ut pinnestørrelsen til 6.5 slik at den ble litt tettere. Ermene ble strikket som i oppskriften, halsen gjorde jeg litt om på fellingen. Strikket også sammen i skuldrene, en mindre søm er alltid en fin fin ting! Men det er da en Skappel! Det er i alle fall en rillestrikket genser til meg selv!

Jeg monterte og tankene svirret, denne ser utrolig liten ut, smal i ermene og kort, aj aj aj enda en tabbe? Men når genseren var "tett" så måtte jeg hive den på meg, og den passet! Forstykket kunne vært en cm eller to lengre, men jeg håper på at de siger pittelitt etter bruk! For en glede! Jeg er super fornøyd med å endelig å ha brutt forbannelsen som hviler over ego strikkingen min!

Stine

19 kommentarer:

  1. Deilig med litt strikk til seg selv av og til! Jeg har også en genser til meg selv på pinnene, men har kun strikket vrangborden i halsen. Nå ligger den bare i kurven, men burde fått den ferdig før de kalde vintermånedene er forbi :) Genseren din så hvertfall kjempedeilig ut!

    SvarSlett
  2. Dette ble jo en kjempefin genser! Gratulerer med å ha brutt egostrikkforbannelsen:) Det er jammen ikke lett å treffe helt når man strikker til seg selv, barn vokser jo gjerne inn i plaggene. Jeg strikket min første prøvelapp i går og håper det vil redusere bommertene mine fremover:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ojojoj prøvelapp, bukker i ullstøvet, det har jeg også tenkt mange ganger at jeg må begynne med ;)

      Slett
  3. Deilig med egostrikk! Rapporten fra andre som har Skappel-genser er at de siger ganske mye, så jeg tror den kommer til å sitte som et skudd :) (syns den satt veldig fint nå og, jeg...)

    SvarSlett
  4. Så kjekt med egostrikk - og genseren ser kjempe deilig ut! Jeg er også kjempe dårlig på egostrikk - har flere plagg på ønskelisten, men er så redd for å bomme på størrelsen, i tillegg til at det stadig sniker seg inn små plagg på listen som får prioritet. MEN jeg har bestemt at 2014 skal være året for egostrikk - så det er vel bare å sette i gang!

    SvarSlett
  5. HURRA for alle brutte forbannelser! Du er kjempefin i den slik den er nå, og sikkert like fin om den skulle sige litt etter en stund.

    Jeg har enda ikke brutt strikke til meg selv forbannelsen (hvis du ser bort fra luer og skjerf), men kanskje 2014 er et fint år for å strikke til seg selv.

    SvarSlett
  6. Å, genseren din ble jo knallfin! Egostrikkeforbannelsen har du brutt med glans;-)

    Jeg har strikket ganske mye til meg selv og skal innrømme at jeg har gjort MANGE bommerter! Har mange plagg som har forblitt ubrukte. Etterhvert som jeg har strikket mer til meg selv så er jeg blitt flinkere til å avgjøre hvilke typer plagg som blir brukt hos meg (vester, boleroer og kortermede plagg blir IKKE brukt av denne frysepinnen) og til å tilpasse plagg etter min kroppsfasong (jeg har f.eks veldig smale skuldre og lange armer:-P).

    Nå går det jo rette veien med egostrikkinga di også! Gleder meg til å se mer av det:-)

    SvarSlett
  7. For en fin genser!!! Og den så god og deilig ut i tillegg :) :)
    Ja til mer egostrikk ;)

    SvarSlett
  8. Den var kjempefin til deg! Du fortjente noe fint til deg selv:)Likte fargen og garnkombinasjonen du valgte, veldig lurt! Ikke alltid like kjekt med hårdotter over hele seg ;) den ble jo ganske annerledes enn originalen, fin fasong og lurt å gå ned i pinner. Har hørt fra noen som strikket etter originalen at den ble så stor, slapsete og lang etter bruk.
    Jeg kan virkelig anbefale å strikke genser fra toppen og ned, de syns jeg er mye enklere å justere størrelsen underveis uten at det blir skikkelig bommert;)

    Ha en fin tirsdag videre!

    SvarSlett
  9. Hurra for deg! Dette er kanskje den første, men sikkert ikke den siste! Egostrikk er gøy:)

    SvarSlett
  10. Gratulerer med brutt "forbannelse" :) Syns genseren ble kjempefin, jeg!

    SvarSlett
  11. Så flott den ble, nå må du bare fortsette strikkinga…. Happy Knitting!

    SvarSlett
  12. Den har du fortjent, kjempefin ble den;) Likte garnvalget ditt og elsker brunfargen. Gleder meg til å se flere egostrikk fra deg i tiden som kommer nå som forbannelsen er brutt!

    SvarSlett
  13. Det er ikke alltid så lett å strikke til seg selv. Jeg har flere gensere hengende i skapet som bare har vært på ett par ganger. Skappel genseren ble jo kjempefin, og så var fargen perfekt til deg! Ha en fin dag. Vi snør ned på sørlandet!

    SvarSlett
  14. Den kledde du godt, ha en fin strikkeuke, hilsen Beth i Bergen

    SvarSlett
  15. Jeg føler at alle plaggene jeg strikker til meg selv blir helt mislykka! Enten alt for store, eller akkurat litt for små.. Så siger det litt hit og dit, og de blir boende innerst i skapet. Så gratulerer med å ha brutt forbannelsen din! :D

    SvarSlett
  16. Se der du! Den ble kjempefin til deg!:)
    Og den ble MYE finere enn den originale Skappelgenseren, for den er jo mer ett telt enn en genser!
    Flott altså! Denne kan du være stolt av!:)

    SvarSlett
  17. Så mange fine kommentarer, frister med mer egostrikk ;)

    SvarSlett
  18. Tommelen opp for egostrikk! Genseren ble kjempefin, og fargen kledde deg veldig godt!
    Nå er jeg nok den eneste som ikke har strikket meg en Skappel... Fikk veldig lyst på en, etter å ha sett en laiv hos en venninne. Nesten alle som strikker den, sier at de skulle ønske de hadde strikket den litt mindre/smalere/kortere, så der var du smart!
    Et tips når det gjelder å treffe riktig på størrelsen: Mål på yndlingsgenseren! Mål ofte! Jeg legger yndlingsgenseren på bordet og strikketøyet oppå - dermed ser du jo med en gang om det blir for stort/lite. Jeg prøver også ofte på meg selv underveis. Prøvelapper kan man fort bli lurt av, så å prøve plagget på er lurt! Det er så utroooolig ergelig å måtte rekke opp mange timers arbeid - og så mister man jo piffen helt. Jeg snakker av erfaring, jeg har gjort blemmer i mitt strikkeliv, haha :-)