tirsdag 31. desember 2013

Strikkeåret 2013 !

Nok et år som strikker er over og nye skatter har kommet av pinnene, ja vi må være så stolte at vi kan si at det er små ullskatter vi skaper, skatter som forhåpentligvis kan brukes av mange generasjoner ullbrukere. I år har hele 70 prosjekter kommet på pinnene mine, noen prosjekter holdt på å bli skikkelige bommerter, men når er det bare 2 midlertidige ufoer igjen etter jeg tok meg selv i nakken og er snart ferdig med de andre som hadde blitt liggende. 9 prosjekter overfører jeg til neste år, noen av de er så og si ferdige og klare for bloggen men skal få gleden av å komme inn i 2014 tellingen ;)

Etter litt rask hode regning kan en tenke seg frem til at 59 nye strikkeplagg er ferdig og blogget i strikkeåret 2013 ! Disse plaggene veier til sammen 5074 gram, med diverse garn innkjøp er garnlageret minsket med 2164 gram, må si meg fornøyd med den! Jeg hadde et mål om å bruke mer enn jeg kjøpte, men jeg hadde også et mål om å bruke mer fra lageret å fylle på med ny inspirasjon, det har jeg også greid !

2013 har også vært året for å prøve nye garntyper og utvide strikke horisonten mot større marker. Nøstebarn garn, holst, New Zealand lammeull og flere andre sorter har inntatt hyllene og er klare for å bli brukt i det nye strikkeåret. Også en del nye strikkebøker har inntatt bokhyllen min dette året, for vi har virkelig vært heldige! Strikking når nye høyder og en etter en triller det ut med flotte strikkebøker fra forlagene, det gleder en strikke nerd. Nå når jeg ved et uhell begynte å strikke etter engelske oppskrifter kan jeg kanskje bli litt tøffere i året som kommer også på dette punktet.

Men hva har egentlig kommet av pinnene dette året? og ikke minst hvem har fått det?

Øverst troner luer, hele 15 stykker har kommet av pinnene! Min nye dille på vester viser seg når hele 10 vester er blitt produsert. 7 par sokker (jeg som trodde jeg hatet å strikke sokker) og 7 jakker er blitt ferdig. 4 bukser og litt annet knask er også strikket. Taperne dette året er klart tunikaene som det bare er blitt 1 av, ojda, og jeg som har fått en jente, skylder det på min plutselige begeistring for vester og den upraktiske bruken av tunika når en kryper rundt, kanskje 2014 blir tunika og kjolenes år? (ble forresten også 3 kjoler).

Taperen er ullpappaen som ikke har fått noe dette året, den ene luen han likte er gitt vekk, men det ligger noen nøster klare til å bli lue til han også! Jeg har vel fått en lue eller to så kan vel ikke si jeg akkurat vant, men to gensere er på pinnene til meg selv etter at alle begynte å prate om ego strikking og jeg innså at som strikker så har jeg en veldig dårlig ullgarderobe!

Vinneren dette året er nok ullprinsessen, sjokk? neppe! Før hun ble født viste vi ikke om det var gutt eller jente så hele 15 plagg ble strikket for å være sikker, noen av dem var gutteplagg og er havnet i gavekurven. Etter vi viste det var en god klumpet jente vi fikk er 20 plagg blitt strikket, ojda! Jeg skylder på de unormale vekst kurvene hun har arvet etter faren som gjør at hun vokser ut av alle klærne jeg strikker, satser på en vokse stopp snart ;)

Men også gaver er det blitt strikket hele 24 plagg er blitt gitt vekk, og jeg som trodde jeg var gjerrig på strikkeplaggene mine. Jeg kan vel bare konkludere med at jeg er en meget gavmild person som eier alt for få selv strikkede plagg, lykken er en mamma som heldigvis strikker litt til meg og mannen også!

Dette ble uhyre langt (og jeg som hadde tenkt å komme med favoritter), men slik ser altså mitt strikkeår 2013 ut, måtte 2014 bli lik så bra!

Godt nytt-strikkeår

Stine

16 kommentarer:

  1. Har fått mye inspirasjon fra bloggen din i 2013 og gleder meg til å følge deg i 2014 også. Godt nyttår :)

    SvarSlett
  2. Vuhuu! Så mange flotte plagg du har produsert i år! Du har all grunn til å være meget stolt :)
    Godt nytt strikkeår til deg også ;)

    SvarSlett
  3. Eg bare digge det garnbildet med nøstene på et sølvfat, det kan jo løfta eit kvart dystert humør. Takk for at du har inspirert oss i 2013, ser fram til nye eventyr på pinnane dine i 2014!

    SvarSlett
  4. Moro å se alt samlet! Takk for følget i 2013!

    SvarSlett
  5. Det har blitt mange fine plagg som du virkelig kan være stolt av!:)
    Takk for følget i 2013, gleder meg til 2014:)

    SvarSlett
  6. Mye flott - takk for inspirasjonen i 2013

    SvarSlett
  7. Takk for et fint strikkeår, ser frem til mer inspirasjon fra deg i året som kommer! Tror nok også det blir kjolens år for deg;)

    SvarSlett
  8. Kjempemye fint du har strikket! Gleder meg til å se hva du strikker i 2014 :)

    SvarSlett
  9. Så innmari mye fint du har strikket i 2013! Veldig gøy å se! :)

    SvarSlett
  10. Her var det mye fin strikk! Det er morsomt med slike oppsummeringer. Godt nytt år!

    SvarSlett
  11. Wow, imponerende mye du har fått strikket i 2013 - med baby og alt! Masse fint du har strikket:-)

    SvarSlett
  12. Så mye lekkert du har laget - absolutt ullskatter!
    Godt nyttår!

    SvarSlett
  13. Fint innlegg, morsomt å lese :) Du har strikka såå mye fint!! Og ja, vi ser jo hvem som har fått mest, hehe. Imponerende med gaver du har strikka. Det er litt uvant å strikke fra engelske oppskrifter i begynnelsen, men når du er vant til utrykkene og slikt så syns jeg ofte de er mye nøyere forklart. Ser frem til å følge videre i 2014 :)

    Godt nytt år!

    SvarSlett
  14. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  15. Godt nytt år. :-) Takk for flott innspiasjon. Har vore ein glede å få følge bloggen din. Veldig flotte ting du har strikket. Håper 2014 blir eit like bra strikkeår.

    SvarSlett
  16. Mange, mange fine plagg. Det har vært kjekt å bli kjent med bloggen din i 2013, ser frem til å følge med videre i 2014. Godt nyttår!