fredag 1. november 2013

Jeg har startet med knitting !

Det hele begynte med en ferietur til Sverige i sommer der vi tilbragte en uke i den søte lille byen Kristinehamn og jeg snuste meg frem til en strikkebutikk, sjokk? Jeg dro med meg ullprinsessen og ullpappaen inn i, enda en, strikkebutikk. Klar for å utforske de svenskeskogars garn! Snakk om nedtur! Norske garn typer i alle hyller! Damen i butikken så sikkert fortvilelsen i øynene på meg og lurte på hva jeg ønsket, jeg vil ha svenskt garn! Og damen begynte å vise meg norskt garn, nei nei nei dette e norsk, ja det er det meste her sa damen, men så viste hun meg bort til noen hyller, det her, det e svenskt garn, 100% AKRYL!! grøss og gru!!


Jaja kanskje jeg kunne finne meg et fint mønsterhefte om ikke annet, velkommen til 80 tallet wow der var det mye... øm spesielt? Så kom hun med heftet på babystrik på pinde nr 3 jada, Danmark var også der. Hadde gitt opp helt til hun dro meg bort til en hylle med kjempe søtt garn! Baby bamboo, og hefte hadde hun også, masse fint var det i det :) For en glede, men ullprinsessen og ullpappaen var LEI, jeg rasket med meg heftet og nok garn til et prosjekt.

 
MEN når jeg satte meg ned for å strikke var det på engelsk? trodde jeg hadde spurt etter garn og mønster fra Sverige jeg? Så da måtte jeg bare begynne å prøve meg på engelsk oppskrift og ikke så gale det altså! Så jeg har nå startet med knitting! Men dette var et prosjekt av den typen som en føler at en MÅ strikke, men som en ikke har lyst å strikke. Og så skulle den monteres, grøss og gru så mye montering og på siste sømmen fikk jeg det til sånn at det ble fint, burde tatt opp alt og montert på nytt MEN da er jeg redd for at den aldri hadde blitt ferdig!

 
Ble mye frem og tilbake dette her, men boleroen er strikket i Baby bamboo (86 gram) størrelse 6-12mnd så må brukes fremover før den er forliten! Mønsteret frister ikke igjen, men tror jeg må prøve meg på flere engelske oppskrifter! :) Mangler enda knapp av den enkle grunn at dette er et prosjekt jeg ikke liker :/ Flott og fiasko, alt skal blogges? ;)

Stine

12 kommentarer:

  1. Morsom lesing:) Synes plagget ble fint jeg!

    SvarSlett
  2. En hel verden av artige oppskrifter på engelsk!! Kos deg masse:) Og vesten er jo flott fullført, med mønsterstrikk og montering!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har siklet på mange flott engelske oppskrifter lenge så blir spennende, men først julegaver!!

      Slett
  3. Jeg var heller ikke imponert over garnet i Sverige.. Men ble noe med hjem. Syns det var en kjempefin bolero!Og Knitting har jeg gjort en stund og synes engelske oppskrifter er myyye bedre enn norske oppskrifter :) Gleder meg til å se mer både strikking og knitting fra deg fremover :)

    Ønsker deg en fin helg :)

    SvarSlett
  4. Jeg synes boleroen var nydelig, jeg! Denne bør du være fornøyd med!
    Skjønner at du ble lang i maska i butikken! Men "ordentlig" garn er ikke det letteste å¨få tak i der, det er min erfaring. Det var vel ikke så vanskelig å strikke etter engelsk oppskrift? Jeg kvia meg for det lenge, men da jeg først tok mot til meg var det jo egentlig veldig enkelt.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei engelsk va ikke så ille som først antatt! :) Har flere prosjekt som hoppet oppover på strikkelisten min nå :D Boleroen er så som så, heldigvis ligger ullprinsessen sjeldent i ro ;)

      Slett
  5. Haha! Herlig lesing, og nydelig, nydelig bolero!
    Gratulerer med å ha knekt koden til engelske mønstre. Nå har det åpnet seg en helt ny verden for deg! :)

    SvarSlett
  6. Jeg vil også starte med knitting, men det er liksom så skummelt.....

    Boleroen ser jo nydelig ut! Heldige prinsessa di som har en mamma som også kan strikke etter engelske mønstre!

    Ønsker deg en fin søndag videre!

    SvarSlett
  7. Det var litt av en Odysee for å få tak i svensk garn og strikkeoppskrift :-) Boleroen ble i hvertfall kjempefin enten den er svensk, norsk eller engelsk!

    SvarSlett
  8. Da er første steget tatt og det åpenbarer seg et univers av flotte oppskrifter ;) Det er faktisk ikke så vanskelig som folk tror, noe du viser her. Nydelig topp ;)
    Ps, jeg kjøpte "svenske" oppskift (pippigenser) i Sverige ifjor, men tror garnet var eng? litt usikker der gitt ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh pippigenseren tenkte eg ikke på, enda en stund til minien her bryr seg om det ;)

      Slett
  9. Hvor er den sød ( og også din baby)
    Kh Christina

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...