fredag 27. september 2013

Sokkebibelen

For et par år siden fant jeg sokkebibelen min på den lokale alt mulig butikken! Sokkebibelen er bladet Gøyale sokker fra Regia og inneholder forskjellige ?spesielle? sokker, MEN midt i bladet er helligdommen! Tre tabeller med maskeantall både ved start, ved deling til hel, antall masker å ta opp og alt annet man måtte lurer på når man strikker sokker mellom størrelsen 22 til 47 ! De tre tre tabellene går for tre forskjellige type garn, men jeg pleier å dele dem i tynne sokker og tykkesokker.


Så er du så heldig å ramle over et eksemplar så kan du også bli den heldige eier av en sokkebibel :) Disse små er strikket i Raggegarnet til Gjestal (80g) og er den minste størrelsen for de ble 1 års gave til ullprinsessens tremenning. Hun fikk annet for de som syntes det var en trist gave ;) Syntes tykke sokker er gode sove sokker, så satser på de får bruk for de. Jeg strikker også 1 rett 1 vrang over foten for syntes det gir bedre passform, det har i alle fall mammaen min lært meg ;)

 
Stine
 
PS! Fikk inn et kjempe tips! Sokkebibelen finner dere her!

14 kommentarer:

  1. Jaaa, så enig! Har også denne "sokkebibelen". Har ikke strikka noen av mønstrene derfra men bruker alltid tabellen når jeg strikker sokker:-) Det blir bra hver gang. Genialt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du også greid å motstå fristelsen av å utforske mønstrene, merkelig.. Får spare lysten til gjennomsiktige gummistøvler kommer på moten igjen ;) *grøss*

      Slett
  2. Så søte miniraggsokker! Og den tabellen fikk jeg lyst på. Jeg er en googler av natur, så tror jeg fant den, her!

    http://home.no/strikkebilder/sokketabell.jpg



    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kjempe tips! Har skrevet det inn i innlegget tilfelle ikke alle leser kommentarene :)

      Slett
  3. Kjempesøte sokker! Har akkurat strikket sokkegave selv, og selv om jeg tidvis synes sokkestrikking er sinnsvakt kjedelig, så er det egentlig bare kos med disse til de minste.

    Kjempefin blogg!! Legger meg til som følger, jeg :D

    SvarSlett
  4. Jeg har også lært at ribbestrikk over vrista gir god passform! Kjekt med en egen sokkebibel :)

    SvarSlett
  5. Takk for sokkebibel-tips! har skrevet ut tabellen - kjekt ha!
    Småsokker er nå så nusselig :-)

    SvarSlett
  6. Takk for sokkebibel-tips! har skrevet ut tabellen - kjekt ha!
    Småsokker er nå så nusselig :-)

    SvarSlett
  7. Tusen takk for tips! Den skal jeg printe ut og gi til min mor som er sokkemesteren;)

    SvarSlett
  8. Takk for tips og lenke til sokketabell. Sokkestrikk er ikke yndlingsstrikken her i huset, men hjemmestrikkete sokker er gull, så jeg strikker likevel. Veldig søte sovesokker! :)

    SvarSlett
  9. Fine sokker!Og så heldig du er som er eier av sokkebibel :) Takk for tips!

    SvarSlett
  10. Hei:) Jeg finner ikke den på nett? Kommer meg ingen vei med den linken...er den lagt ut ennå? Takk for svar på forhånd.

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...