søndag 17. mars 2013

Heldress fra nøstebarn

I januar var det salg på ullteppegarn og jeg bestemte meg for å strikke en nøstebarn heldress, mamma kjøpte garn for meg og når hun sendte pakke kom også garnet mitt :) *glede* Etter mange duse farger var det kjekt å sette i gang med knall-RØD!



Begynte på ene foten og tok den med i et besøk noe som endte med en mye lengre fot en skulle før øking og for mange økinger, men men, godt med plass til lårene ;) Dressen er strikket med maske antallet til 6-12mnd og lengden til 2år. Valgte å ikke øke bak for det ville forstyrret stripene og siden nøstebarn oppskriftene er beregnet for tøybleie-romper vil nok en tynnere bleie-rompe få plass. Med god lengde på beina satser jeg på en dress som kan brukes lenge :)

Notat til neste dress er å ta opp flere masker til knappestolpene! Grøss! Ser at disse er litt korte noe som gir en liten stripe bom på toppen :/ Jaja en lærer så lenge en strikker! Får satser på en aktiv unge som ikke står lenge nok i ro til at folk legger merke til strikke-bommen min ;)

 
Striper suser avgårde, stripe-etter-stripe, 321 gram med striper ble det :) Når garnet ble kjøpt med en mening og er allerede nesten strikket opp så er ikke det såååå ille ;) Jeg kompenserer nå med et skikkelig reste-garn-strikk! Lilla-lilla-lilla sier bare jeg!

Stine

25 kommentarer:

  1. Den ble jo bare fantastisk fin!!!!
    Har strikket denne dressen selv i ensfarget til lillegutt, og er så fornøyd med den!! Nå får jeg jo lyst til å lage en i striper også!! Ha en god søndag!!

    SvarSlett
  2. Så fin dressen er! Fint med røde og gråe striper! Der er jo så lettvindt å kle på de små disse hele strikkedressene. Også er det jo varmt og deilig for de :)

    Ha en fin søndag videre!

    Hilsen Ingrid :)

    SvarSlett
  3. Kjempe fin, og stilig farge :)

    SvarSlett
  4. Så koselig og søt dress i rødt!
    Kjenner meg igjen i småbommerter her og der,
    det fine er at det meste ordner seg likevel....eller ikke merkes....
    :o)
    Mht å plukke opp masker til knappestolpe så har jeg lært å plukke
    opp 1maske på hver omgang 3 ganger, så hoppe over 1 omgang, så gjenta dette,
    Altså 3, hopp over 1 , 3, hopp over 1 omg, 3, hopp over 1.... Osv.
    Har fungert veldig fint for meg etter at jeg lærte det i allfall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset, Blåbærlina!

      Slett
    2. Takk for tips, skjønner ikke hvorfor jeg aldri lærer hehe MEN neste gang! Da skal det gå fint ;)

      Slett
  5. Nydelig dress - den kommer til å bli mye brukt! Lillemor her bruker sin hver dag:)
    Knappestolper er vanskelig, jeg strever alltid og må ofte rekke opp før jeg blir fornøyd.
    Hvilket garn har du brukt? Nøstebarn har vel ikke skikkelig rødt garn lenger:(

    SvarSlett
    Svar
    1. Står øverst, har brukt ullteppegarn fra gjestal :) 200m på nøste med 100% ubehandlet ull. Syntes det er veldig godt å strikke med :)

      Slett
  6. Kjempefin dress, den ser skikkelig deilig ut:)

    SvarSlett
  7. Fin fargekombo :) Denne kunne jeg også tenkt meg å strikke

    SvarSlett
  8. Striper er så morsomt å strikke!
    Flotte og friske farger :)

    SvarSlett
  9. Kjempefin fargekombinasjon:-) Disse dressene er virkelig gode!

    SvarSlett
  10. Det var dress i rødfarge til å bli glad av, det! :) Kjempefin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe ja dette er rød-rød :)

      Slett
  11. Virkelig lekker fargekombinasjon! Tips til knappestolpe som gir bra resultat: plukk opp 2 m, hopp over 1 m, gjør dette hele veien oppover. Altså, litt vanskelig å forklare, men spør hvis du lurer så skal jeg forklare bedre ;) Dette gir i hvert fall en passelig stram knappestolpe - verken for slapp eller for stram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner hva du mener, men får det aldri bra nok til hehe jaja den er no brukende :) Takk for tips :)

      Slett
  12. For en deilig og sprek dress! :) Har denne nøstebarndressen på strikkelisten min og NZ lammeuld er handlet inn for en stund siden :)

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh enda et garn jeg har lyst å prøve hehe lover ikke bra for garn kjøpings nedtrappingen min :P

      Slett
  13. Superflott dress! Jeg tror det blir en slik stripete på jenta her i huset også til neste vinter. Oppskriften ligger klar ;-)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  14. Helt nydelig i de fargene! Ja noen ganger er det bare herlig å komme litt bort fra de duse fargene. Og dette var virkelig fint, jeg planlegger en nøstebarndress i løpet av året. Til en gutt da. Men kanskje grå og turkis hadde vært noe. Tusen takk for inspirasjon! :)

    Ha ei fin uke,
    Klem

    SvarSlett
  15. Kjempefin! Jeg gleder meg allerede til å strikke ny dress til høsten, da skal jeg også strikke striper:)

    SvarSlett
  16. Superflott dress!! Ja striper er kjekt å strikke!! Det blir lett lange kvelder da... bare en stripe til, bare en til...osv... iallefall er det sånn med meg..

    SvarSlett
  17. Så fin dressen var med knallfarger! Denne har vært på lista mi over ting jeg har hatt lyst til å strikke lenge. Mulig det blir årets påskeprosjekt;)

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...