mandag 11. februar 2013

Pickles + bomull + opp-ned-strikk = mye nytt!

Jeg har noe garn som har ligget på strikke-samvittigheten min lenge, jeg har hatt lyst å prøve det, men aldri funnet ut på hva :/ Det er bomull-garn, Drops I love you kjøpt fordi jeg aldri hadde prøvd å strikke med bomull, annet en kluter og smekker, og fordi det var så billig, noen som kjenner seg igjen ;) Men blir ikke mye billig når det ikke blir brukt!

Og når man først skal prøve noe nytt så kan man like godt prøve tre nye ting! Bomulls-garn, første pickles oppskrift og ikke minst første opp-ned prosjekt, altså strikket fra toppen og ned. Mønsteret er møllers hentesett, egentlig ikke så stor begeistring for mønsteret med det første, men siden det er fra toppen og ned og i en liten størrelse så passet det meg veldig bra. Tanken om et meget mislykket resultat gav ikke given til å starte på noe stort. Og den ble nå rett nusselig! Fikk til tider veldig lyst på pistasj is underveis... merkelig :/

Første inntrykk av garnet var at det deler seg mye og ble noen tråder hengene litt ut her og der, men man skal da ikke ni-stirre på jakken heller! Og på slutten av prosjektet må jeg si at bomull ikke er så ille som jeg har trodd :) Å strikke fra toppen og ned var ikke verdens undergang det heller, ..optimist som vet det går bra.. Oppskriftene til Pickles er godt beskrevet og lette å strikke etter.

Er vel dette bilde som viser best fargene, vanskelig å ta bilde når solen ikke har kommet til denne siden av dalen enda...
Gikk med 92 gram garn av bomulls-lageret og med en usle garn pris  rundt 6kr om jeg husker rett er det ikke dyre plagget man snakker om. Og på pinne nr 3,5 er det heller ikke et evighetsprosjekt å strikke en jakke i nyfødt størrelse. Tror nesten det e dukke størrelse, for jakken ble pitte-liten :/ Men noen babyer er små og tynne så denne får bli til en sånn en ;)

Stine

14 kommentarer:

  1. Bomull er ikke en favoritt, enig med deg i det! Men det blir ofte fint til slutt likevel - sånn som her :)

    SvarSlett
  2. Nydelig liten jakke, og for noen herlige farger! *elsk* :)
    Skjønner godt din is-lyst underveis, hihi ;)
    Jeg er heller ikke super-fan av bomull, men da all ull klør både på meg og mine to jenter (ja jeg vet, kjipt å være strikkegal da..) så har jeg testet en del ulike varianter. Og jeg har funnet min absolutte favoritt! Og det er helårsgarn fra PT. Det er løst spunnet bomull, som føles superlett og mykt. Og en drøm å strikke med! Skal legge ut bilder senere i dag av en jakke jeg nettopp har strikket.
    Ha en fin dag!
    Klem

    SvarSlett
  3. Nydelig liten jakke! Fargekombinasjonen var herlig:-)

    SvarSlett
  4. Søt jakke i skjønne farger. Tre nye ting på en gang ble jo en suksess! Heldig den nyfødte som får denne i gave! :) Ingrid

    SvarSlett
  5. Finfin jakke! Sliter også litt med å like bomullsgarn... Jeg har strikket denne i alpakka og en i "Lerke" eller var det "Duett"..? (som er ca50% bomull og 50% ull..)Det er sånn akkurat passe med bomull, som blir mykt og varmt..
    N skal jeg kikke litt mer her inne, for her var det mye fint!
    God mandag til deg!
    LenaE

    SvarSlett
  6. Lekker jakke i delikate farger:) Jeg må også prøve å strikke med bomull. Masse fint på bloggen din!

    SvarSlett
  7. Kjempenusselig ble den - helt enig med deg! Synes denne jakka er utrolig skjønn, men fortsatt uprøvd mønster her i hus. Når det gjelder bomullsgarn har jeg kun prøvd bomull/ull garn, og må innrømme at skepsisen fremdeles er der til rent bomullsgarn. Kanskje på tide å bryte grenser?:) Dette så jo i alle fall veldig bra ut!

    SvarSlett
  8. Nydelig jakke og de fargene var kjempesøte også. Har ikke strikket ovenfra og ned og det garnet har jeg også hatt lyst til å prøve ut. Nesten en kinderegg-opplevelse det der, thi-hi! Utfordring vel gjennomført, herlig plagg! :)

    Masse fine plagg under her også. Går mest i småtterier hos meg, he-he.
    Ha en fin tirsdag! :D

    SvarSlett
  9. Den jakken ble skikkelig nyyydelig! Herlige farger! :)

    SvarSlett
  10. Nydelig jakke i fine farger :-)

    SvarSlett
  11. Kjempesøt! Opp-ned-strikk er praktisk og morsomt, synes jeg :) Bomull strikker jeg stort sett bare kluter av, men det er nok fordi jeg er helt forelsket i ull ;) Og Pickles strikker jeg gjerne, selv om jeg alltid bommer på størrelsen ;) (note to self: strikk en størrelse større, i tillegg til å skifte til større pinner...)

    SvarSlett
  12. Kjempefine farger sammen! Takk for hyggelig melding på bloggen min :)

    SvarSlett
  13. Søt farge-kombo, kjempefin jakke! Artig å endelig få brukt bomullsgarnet du har hatt lagret da ;)