søndag 6. januar 2013

Heldress fra nøstebarna.. sånn nesten..

Har lenge tenkt på å prøve meg på heldressen fra nøstebarna og før jul fikk jeg et ledig rom uten noen plagg som skulle strikkes. Hadde noen nøster liggende og begynte på størrelsen 0-6 mnd, men da begynte for-lite-garn-panikken å spre seg så beinet ble rekt opp og strikket dressen i en forminsket størrelse så den sitter litt finere :) Og noen ganger er denne for-lite-garn-panikken god å ha for endte opp med kun et nøste til overs noe jeg tviler på hadde holdt til en dress i 0-6mnd. Får heller prøve meg på en mer etter mønsteret senere.

 

Til den lille dressen, som jeg tenker meg er en 0-3 mnd, gikk det med 183 gram av Gjestal sitt baby ull, liker veldig godt dette garnet og syntes det gir et mykt og jevnt resultat. Leste for første gang på innholdet og tenkte at så deilig det er med 100% merino ull, men hva er egentlig dette merino? Som den geeken jeg er så måtte dette Googles og for dere andre som syntes det er artig å vite sære ting så tok jeg med en liten snutt.. Merinoullen kommer fra Merinosauen, en saueart som er fremavlet til å produsere maksimalt med ull, huden ligger i folder som dekker så godt som hele sauen. Fibrene er lange og tynne, dette gjør den utmerket til bruk i produksjon av undertøy, den er slitesterk og tåler mange vask. Den er veldig myk, og klør ikke. Så da vet man det.


Det sier seg selv at på pinne nr 3 1/2 og 4 1/2 med dobbelt garn så her går det unna Gunnar! Begynte før jul, men nektet å ta med meg strikketøy på ferie, da skulle det kjøpes nytt ;) Garnslankingen begynte jo strengt tatt ikke før i år.. Kan vel ikke si at det var det sprekeste fargevalget, men den lille bien fra knappehamstringen min gav den i det minste et litte dytt i rett retning.

Kjekk dress å strikke, eneste er at jeg må lære meg å kunne sy og klippe i strikketøy for frem og tilbake strikk er ikke min favoritt. Er vel også på plass å si at jeg angret litt når jeg skulle montere og ikke hadde festet en eneste tråd underveis :/ Når skal man lære?


Stine

16 kommentarer:

  1. Flott dress - likte veldig godt fargen! Og heldresser er så søte på :)

    SvarSlett
  2. heldress som både er flott og praktisk.
    Trådfesting er det slutt på, i allefall på ensfargede strikketøy.
    Når jeg har 6-7 cm igjen av garnet, legger jeg den nye tråden sammen med enden, og strikker 6-7 masker med dobbel tråd. På baksiden får jeg nå to korte tråd ender, som jeg trekker litt i, og bare lar være .....
    Ha en flott uke

    SvarSlett
  3. Denne dressen har jeg siklet etter lenge! Din ble kjempefin, veldig søt med bieknappen :) Jeg har tenkt å strikke i enkelt totråds garn så den blir litt tynnere, blir kanskje mest praktisk når den skal brukes av en som blir født til våren ;)

    En fin søndagskveld til deg!

    SvarSlett
  4. Utrolig nydelig dress! Denne har jeg tenkt på å strikke flere ganger, men ikke kommet meg der helt enda. Men du gir absolutt inspirasjon og lyst til å prøve! :)

    SvarSlett
  5. Kjempefin dress!! Fin løsning med å lage den mindre så det passet til garnmengden du hadde :-) Søte knapper også!

    SvarSlett
  6. Flott dress! Smart løsning på garnproblemet ja.

    SvarSlett
  7. Den var kjempe søt med den lille bien (eller det lille ekstra) :)
    Så tøff du er som strikker i annet garn enn det det står i oppskriften, jeg har litt dårlig erfaring med det:S
    Klipping og sying har jeg heller aldri turt meg på, tenk og hvis omatte noe går galt?!! Da tror jeg at jeg må få en erfaren sammen med meg når det skal prøves første gang! :)

    SvarSlett
  8. Heldig liten mottaker som kan varmes av denne!!! Kul bie:) Bzzzzzzzzzz.....

    SvarSlett
  9. Så fin den ble. Jeg har forøvrig forelsket meg helt i kronepannebåndene dine. Har allerede strikket flere og linker snart til mønsteret ditt.

    Du lager så mye fint, så jeg har lagt meg til som følger jeg.

    SvarSlett
  10. Så utrolig fin den ble! Også så liten :) kjempesøtt med den bieknappen! Jeg kan anbefale deg å strikke med garn som ikke er superwashbehandlet, for da behøver du ikke å bruke symaskina, kun heklenål. Det finnes en metode som kalles heklemetoden el lign (tror jeg skrev litt om det da jeg strikket kragejakken fra nøstebarn, hvis du ser under kategorien kragejakke på bloggen min). Heklemetoden "låser" maskene slik at du kan klippe i strikketøyet uten at det rakner, men det forutsetter at garnet ikke er superwashbehandlet som for eksempel Nøstebarngarn, finull eller Picklesgarn. Jeg synes det var mindre prakk enn ved symaskinbruk - men her er det sikkert smak og behag! Uansett er det enklere enn frem-og-tilbake-strikk :)

    SvarSlett
  11. Veldig fin dress! Det er så praktisk med slike dresser. Heldige den som får tullet seg inn i denne! :)

    SvarSlett
  12. Heldige mottager! Ungene mine bodde i strikkedressene sine iallefall de første to årene. Super gave!

    SvarSlett
  13. Kjempefin dress:) kjenner meg igjen i det med å ikke feste tråder underveis..

    SvarSlett
  14. Hey keep posting such good and meaningful articles.

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...