onsdag 2. januar 2013

Flettestrikking for dummies!

Målet for julen var å lære å strikke fletter, for alle som kan strikke fletter så er det lov å le... Satte igang med mentoren godt innenfor rekkevidde som den evige optimisten jeg er. Startet med å lese mønsteret og det bør jeg kanskje prøve på flere ganger for trengte ikke hjelp til å flette, det var så enkelt forklart at mamma ikke trengte å forklare noe. Nesten litt skuffa over hvor lett det er, hadde jeg bare lest oppskriften før.. man lærer så lenge man strikker!

Jakken er strikket etter nøstebarn bokens mønster flettejakke med dobbel perlestrikk en fin jakke med fire fletter og dobbeltperlestrikk. Den er strikket i et halvt år med litt ekstra lengde her og der, i ekte nøstebarn ånd, i ullteppegarn fra gjestal. Garnet er lett og mykt i 100% ull, 122 gram gikk med. Jakken er strikket på pinne nr 2 1/2 og 3. Håper bare den blir god mot en liten kropp :) Må også slutte å le av mannebeina som alltid vil ha alt i grått, for denne jakken ble kjempe fin i "kjedelige" grå.

Syntes jakken trengte litt fler knapper en det som var meningen, ser at jeg godt kunne kuttet ut en knapp.. Men det positive, minus åtte knapper fra knappe hamstringen ;)

Kjempe fornøyd med min ny lærte kunnskap om fletting og et nytt møte med et godt garn :) Siden denne jakken ble ferdig i begynnelsen av 2013 setter jeg den som starten på det nye strikkeåret!

Stine

21 kommentarer:

  1. Kjempefin jakke! Syns grått er en av de fineste fargene (selv om det strengt tatt ikke er en farge da), det passer til alt og det får frem fine mønstre som fletter på en god måte. Flettestrikk er alltid litt knot i starten, men når en får dreisen på det går det lett som en lek.

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker godt litt mer farger på barn men må si at jeg faller mer og mer for nøytrale strikkeplagg og heller ha litt fargerikt tilbehør.. :)

      Slett
  2. Knallfin!! Og den gjorde seg virkelig i grått! Jeg elsker grått - det er så lett å kombinere med andre farger:-) Denne setter jeg på strikkelista mi til tantebarnet som er ventet om noen uker.

    Og ja, fletter er suuuperenkelt men ser avansert ut;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å se din versjon :) Eneste dumme er at den ikke er i mindre enn 6mnd... men da har du no litt tid på å få den ferdig ;)

      Slett
  3. Så fin den blei! Eg likar grått kjempegodt og mønsteret er nydelig :) Denne jakka har lenge stått på strikkelista mi, men tida strekk liksom aldri heilt til! Ein vakker dag...

    SvarSlett
  4. Ja, flettestrikk er gøy, ikke sant?!? Og denne ble fiiin... Strikker i grå alpakka til meg selv for tiden, nydelig farge, syns jeg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja fletting var kjempe kjekt :) Og ikke minst er det så fint!

      Slett
  5. Kjempefin!!! Har laget den selv!! Fint med fletter ja!!!.gøy å lage!!

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Kjempenusselig jakke, er selv veldig glad i grått, det passer som sagt til det aller meste. Så har lært meg å like den fargen. :)

    SvarSlett
  8. Jeg ler ikke av deg; jeg trodde også at det var ille vanskelig å strikke fletter, helt til jeg prøvde :) Fletter er alltid flott, og jakka ble kjempefin! Garnvalg og farge gjorde at flettene kom godt fram! Grått er stilig :)

    SvarSlett
  9. Den var veldig fin!
    Jeg kunne strikke fletter før, men det har gått helt i glemmeboken nå... kanskje jeg må prøve igjen..
    Hilsen Fredrikke :O)

    SvarSlett
  10. Wow, jeg er ingen fletteekspert og er MEKTIG imponert over denne jakken! Litt av et juleprosjekt, som ble alldeles nydelig i grått! Her i huset er det 50 shades of Grey om dagen, jeg er helt hekta på grått, hehe. Tror det må strikkes noe i grått snart også!

    SvarSlett
  11. En utrolig fin jakke!:) Ser ikke bort fra at jeg må prøve meg på denne etterhvert og!:)

    SvarSlett
  12. - - takk det samme :-) Jeg finner også veldig mye fint hos deg.

    Den jakken her var bare nydelig. Riktig god helg til deg!!

    SvarSlett
  13. Så flott blogg du har! Og denne jakken var jo bare lekker! Ha en fortsatt fin helg:)

    SvarSlett
  14. Den var helt nydelig! Selv i grått! :-) Jeg har også lurt på å strikke denne, men jeg synes det ser ut som en kjempejobb og er redd jeg kommer til å bli utålmodig underveis. Ikke bare LITT fletter på den jakka der, for å si det sånn! Så kommer perlestrikk i tillegg, og dyp konsentrasjon... Godt jobba!

    SvarSlett
    Svar
    1. Flettene var null stress men perlestrikkingen var litt dryg til tider, men pga flettene så ser man lett at det økte og det var no motiverende i seg selv :)

      Slett
  15. Åh, den jakka ble virkelig nydelig! Fargen, knappene, flettene, garnet - ALT stemte her! Sukk :)