lørdag 26. januar 2013

En rille, to riller, MANGE riller, rillebukse!

Etter jeg strikket de rillestrikkede vottene fra nøstebarnet innså jeg at å strikke riller for så å sy sammen ikke ble så ille som jeg, den evige optimisten, hadde sett for seg. Jeg bestemte meg derfor for å prøve meg på en rillestrikka sparkebukse fra nøstebarnboken.

Buksen er strikket i 6mnd, med ekstra lengde på beina, gikk med 126 gram ulleteppegarn fra gjestal. Buksen strikkes på pinne nr 2 1/2 og 3. Ser kanskje litt trist ut der den henger alene, men tror at å ha en grå bukse som kan brukes til alt av boddyer, jakker, gensre osv er supert i en liten garderobe :)

Må si at selv om sy-sammen-rille-skrekken er vekke så er riller ganske kjedelig i lengden! *PHU* Buksen fikk til tider lange blikk og kunne fort havnet på bunnen av en kurv av ren latskap. Denne buksen bør bli brukt mye og den bør være kjempe god! Tror jeg skal strikke en bukse uten seler nestegang, de siste 10-15cm med rillestrikking før selene begynte var drøye, men den er ferdig og jeg er meeeget fornøyd :) Riller er enkelt nydelig!

Stine

14 kommentarer:

  1. Enig; riller er kjempefint og buksa er nydelig :-)

    SvarSlett
  2. Jepp, riller er virkelig fint :) det er langdrygt når det står på, men det er jammen kjekt når det blir ferdig! De som har modeller selv sier at rillestrikkede plagg vokser med barnet - og det er jo ingenting annet enn supert, da varer plaggene lengre :) nydelig eksemplar du viser frem her, jeg må si at jeg blir fristet av det ullteppegarnet, altså!

    SvarSlett
  3. Grått er en helt ypperlig farge, den passer til alt og til begge kjønn:)
    Buksa er kjempefin!

    SvarSlett
  4. Så fin og anvendelig bukse! Fin farge til det meste. Og riller er egentlig ganske fint det!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  5. Kjempefin bukse, og grått går jo til alt :)

    SvarSlett
  6. Rillestrikk er alltid fint :O)
    det ble en veldig søt bukse!!

    SvarSlett
  7. Syns den ble flott - men ja rillestrikk tar sin tid - blir veldig brukervennlig i ren grå. :)

    SvarSlett
  8. Den var kjempefin! Har selv nettopp begynt på den til ei venninne som venter små snart.. så langt ett ben ferdig, så da spørs det om baby eller buksa kommer først ;) men kjenner jeg ble inspirert til å ta fatt på ben nr 2 etter å ha sett denne! ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  9. Riller og grått går nok ikke av moten med det første. ;) Nydelig!

    SvarSlett
  10. Kjempesøt! Grått er alltid flott :)

    SvarSlett
  11. Kjempefin! Morsomt å se den hos deg, jeg har nettopp strikket en maken, også i grått, som bare venter på å bli sydd sammen... ;)

    SvarSlett
  12. Kjempefin bukse! Jeg skal strikke denne i barselgave til ei vennine i nærmeste fremtid, men har valgt å strikke den i Babysilk alpaca fra Drops. Gruer meg til strikkingen, for som du sier er det kjedelig med riller i lengden. Men resultatet er tidløst og vakkert, så da er det verdt det!
    Kjempefin blogg du har med masse inspirasjon!

    SvarSlett
  13. Dei buksene er kjempe fine, og er heilt supre i bruk:) Du har mykje fint her inne, så var kjekt å kike innom!:)

    SvarSlett
  14. Veldig, veldig fin bukse! Man tror gjerne at riller er så enkelt og raskt, men det tar ofte veeeeeldig mye lenger tid enn planlagt. Buksa er nok helt sikkert veldig praktisk og god i bruk!