torsdag 6. desember 2012

Anno 1985, nesten...

Jeg har prøvd meg på noe nytt! Det finnes så mange muligheter i den store strikkeverden og min mentor lærer meg stadig nye ting :) Jeg er kanskje ikke den mest positive eleven, alt ser jo så utrolig vanskelig ut !


Begynte egentlig i påsken og strikket 5 cm, men det ble så løst og med en del små feil så den ble bare liggende. Jeg valgte å ta alt opp igjen og starte med blanke ark og fargestifter te i sommer.. Allerede på trede rad gjorde jeg feil og måtte ta opp, rett før jeg gav opp. Men jeg strikket videre og håpet på at jakken engang ble ferdig :) Så begynte jeg på armene og det ble bare rot så jakken ble atter engang liggende! Helt til jeg for noen uker siden bestemte at jeg ikke fikk strikke noe annet enn julegaver og de to prosjektene jeg hadde liggende.

 
Mønsteret er fra et Dale garn hefte jeg har fått låne hos mamma. Heftet er fra 1985. Både jeg og min bror har hatt strikkeklær fra dette heftet. MEN jeg innså at for å bli ferdig med denne jakken så måtte jeg endre på både armer og lagde ragland. Ikke i nærheten så søt som orginalen, jeg hadde faktisk orginalen som liten. Synte enda at jakken er kjempe søt og det viser bare at strikkemønster går i generasjoner. Så satser på at engang så greier jeg å manne meg opp til å strikke hele jakken slik den skal være! Gikk med 102gram babyull fra gjestal på pinne nr 2,5. Jakken vil passe til en liten tass på rundt 3-4 mnd vil jeg tro :)


Vanskelig å få fine bilder ute om dagen, alt blir så blått :/ Jakken er iallefall helt hvit :) Knappene er kjøpt på ebay, kjempe søte spørr du meg :)

Stine

11 kommentarer:

  1. Det er så fint med klassisk strikk til baby! Og raglan er helt super for oss med monteringsangst - flott jakke!

    SvarSlett
  2. Så skjønn jakke! Det er morsomt med arvemønstre:) Har forresten strikket en jakke fra Dalegarn som er veldig lik, bare med rundfelling og falske fletter på bærestykket. Se her (design 19705): http://www.dalegarn.com/images/misc/201001211545363.pdf

    SvarSlett
    Svar
    1. Fikk ikke opp linken :/ men denne skal egentlig ha rundfelling og falske fletter, så kanskje det er samme :)

      Slett
  3. Den ble kjempeskjønn! Jeg likte raglanfellingen din, jeg :) Tenk at noe fra 1985 kan bli så lekkert også i 2012! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå ble det bare bunnen fra 1985 hehe men engang må vel det bli hele jakken :)

      Slett
  4. Så fin den blei da, og det er ikkje nybegynnaraktivitet å gjera om på oppskrifter! Som småbarnsmor kan eg og skriva under på at raglan er mykje meir anvendelig og lett å få på små barnekroppar, så eg tenke det var eit klokt valg av deg.

    SvarSlett
  5. Utrolig søt jakke - og så flink du er som har klart å få den ferdig! ;o)
    Lett å gi opp når man plages med sånne hullmønster. Jeg tror det er samme hullmønster som
    jeg strikker på det lille prinseteppet som har fått bom stopp hos meg....men jeg skal klare det....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ser likt ut (hvis jeg tenker på samme teppet), ikke alltid like lett å fullføre men du kommer nok i mål :) Blir jo så fint til slutt :)

      Slett
  6. Takk for kommentar på min giveaway :) Denne jakken ble kjempe lekker:) Min største jente på 4år fikk originalen i fødselsgave hos sin grandtante, å jeg kunne godt tenkt meg i strikke den selv i fødselsgaver!! MEN skjønner den er et godt stykke arbeid, så kanskje det bare blir med tanken?! Ha en fin helg!

    SvarSlett
  7. Kjempefin jakke, veldig fint med dei breie rillene på berestykket. Så kreativt å endre oppskrifta for å få jakka ferdig!!

    SvarSlett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...