torsdag 7. juni 2012

RetrO !

Først må jeg si at det er kjempe artig at så mange likte Uuuuhu vottene jeg laget ! Noen har spurt om å få kjøpe mønster, for noe tull ! Mønsteret kommer som gratis mønster på bloggen min når jeg får skrevet det ned :)


Så over til RETRO genseren min! Jeg har ALDRI likt sennepsgul, jeg har aldri likt retro farger og mønster MEN man skal aldri si aldri ! For jeg har falt helt for fargen sennepsgul og stor 60-tallsblomster får bare mer og mer sjarm ! Så hvorfor ikke slå sammen min nye glede for sennepsgul og min gamle glede for Marius mønsteret? Ja takk begge deler sa Ole Brumm :)

                                                 

Genseren er strikket i størrelse 2år med Silja garn fra Gjesdal, mønsteret er fra heftet til SandnesGarn med Klassikere 0-4 år . Strikket den på p nr 2 1/2, men når genseren er så liten så går det fort uansett !Garnet er ganske likt sisu fra SandnesGarn og syntes det er godt at genseren ikke blir så tykk som ved smart/rubin.

Lovet å forklare nærmere hvordan jeg brukte omregningsregelen jeg la ut tidligere så tar denne genseren som eksempel :) Mønsteret er beregnet på en strikkefasthet på 31m på p nr 2 1/2 garnet jeg skulle bruke Silja som har en strikkefasthet på 26m på p nr 3. Jeg fant ut at min strikkefasthet på p nr 2 1/2 med Silja gav 25m på 10 cm. Formelen er som følge; strikkefastheten på garn du vil bruke delt på strikkefastheten for garn du vil bytte så ganger du summen med antall masker for opplegg og du sitter da igjen med antall masker du må legge opp.

Husk å bruke din strikkefasthet! (25/31) x 200 = 161, m Altså jeg må ha 161 masker isteden for de 200 maskene som står i mønsteret. Ingen av mønstrene har dette antallet så jeg valgte å bruke mønsteret for 6måneder MEN lengden til 2år. Jeg "jusket litt" å så på en Marius genser i sisu og der stemte det med 164 m på en genser til 2år. Håper dette hjalp de som lurte :)


Ble kanskje litt "hardt" med mørkebrun som kontrast farge MEN jeg likte det! Ser ikke for meg en lyslugget unge i denne genseren, men med mørkt hår og litt farge på kroppen tror jeg denne blir bra :) Denne fargen må jeg ha mer av !

Hva du syntes *grøss* eller glede ?



Stine

9 kommentarer:

  1. Kjempefin genser !

    SvarSlett
  2. Hihi, Ole Brum sa du? Ole Brum er jo sannelig ikke ulik i fargene ;) Den ble kjempefin! Takk for utregning - dette blir nyttig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe det tenkte jeg ikke på i det heletatt når jeg skrev det! Men så sant så sant :)

      Slett
  3. Kjempefin genser :)

    SvarSlett
  4. Kjempefin genser! omegningsreglen kommer godt til nytte, tusen takk:-)

    SvarSlett
  5. Denne genseren var kjempefin! Da den sennepsgule kom tilbake i motebildet igjen syns jeg den var skikkelig grell i begynnelsen, men nå syns jeg den så utrolig kul. Og til min store fornøyelse har jeg funnet ut at jeg kler den og :)

    SvarSlett
  6. Satt og søkte på noe annet, da bildet av genseren dukket opp. Jeg måtte bare inn og si hvor utrolig lekker jeg synes den var!! :) Jeg har det på samme måte - har aldri vært noe særlig orange-fan. Men etter at jeg fikk ei lita ei med gyllent hår, har jeg (heldigvis) åpnet horisontene mine :)

    Hilsen meg

    SvarSlett
  7. Satt og søkte på noe annet, da bildet av genseren dukket opp. Jeg måtte bare inn og si hvor utrolig lekker jeg synes den var!! :) Jeg har det på samme måte - har aldri vært noe særlig orange-fan. Men etter at jeg fikk ei lita ei med gyllent hår, har jeg (heldigvis) åpnet horisontene mine :)

    Hilsen meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Rart at du ikke finner bloggen.. men jeg har selv ikke fått tilgang til flere blogger jeg har prøvd de siste dagene.. Her skal den ihvertfall være: http://lillemoshi.blogspot.no/

      Slett

Takker for alle som tar seg tid til å kommentere <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...