lørdag 2. juni 2012

Omregning av strikkefasthet

Denne regelen må jeg bare dele! Jeg som mange andre bytter ofte garn type når jeg skal strikke noe. Dette er første gang jeg prøver å regne om antallet masker og det funket ! Helt herlig :)

Finner man den strikkefastheten man selv har og bruker formelen så vil du finne ut hvor mange maske du egentlig må legge opp. GENIALT

Mariusgenseren jeg brukte formelen til er ferdig, men har litt montering igjen ønsker meg monterings dame i bursdagsgave!

Bytte et garn med et annet;
(strikkefastheten på garne du vil bruke / strikkefastheten for garn du vil bytte ut) x oppgitt antall masker for opplegg = antall masker du må legge opp.

Må også nevne at G-Anette har Give-Away på bloggen sin! Hun feirer 100 000 besøk! Hurra hurra! Ta en tur innom å se alt det fine hun lager :) -> her

Stine

6 kommentarer:

  1. Så smart - takk for at du deler tipset :D Huff, kom på nå at jeg har også et ferdig prosjekt som må monteres...sukk ...har ventet i evigheter. Er en omslagsjakke til meg selv, som jeg godt kunne tenke meg å bruke, så jeg får vel bare sette i gang :-S

    Jeg lurer ellers på om det finnes en slags tabell eller oversikt over mål til de ulike størrelser, slik at man faktisk kan regne ut hvor mange masker man må minske eller øke med for å gå en str. ned eller opp? Eeh, rotete skrevet, men kanskje noen skjønner og vet om noe sånt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg trenger heldigvis bare feste tråder, lykken er rundfelling ;)

      Det finnes tabeller over kles mål, men om det finnes noe som kan brukes mot strikking :/ hakke peiling. Man kan bruke det som står i heftene kanskje?

      Slett
  2. Så smart! Takk for bra tips! Hvis jeg finner ut at jeg skulle lagt opp f eks 256 masker. Skal jeg da følge størrelsen som er nærmest dette antallet, og følge den oppskriften underveis eller? Jeg kan ikke dette her!

    SvarSlett
  3. Smart! Og utrolig enkelt når man har en formel Ü
    Jeg kan forresten ikke sy, men jeg får det da til på et vis uansett!!

    SvarSlett
  4. Utrolig kjekt!! Takk takk ;)

    SvarSlett
  5. Takker og bukker for tips! Får finne frem neste gang! :)